Abstract: Den långsiktiga målsättningen med projektet är att främja användningen av mer effektiva vattenbaserade släcksystem på ro-ro däck ombord på fartyg än de som stipuleras av IMO Resolution A.123(V). Effektivare system kan åstadkommas med automatiska system, genom att öka vattentätheten, blanda skumvätska till vattnet eller genom att använda system av typen ”vattendimma”. Den långsiktiga målsättningen med projektet är således att ta fram föreskrivande krav som ersätter IMO Resolution A.123(V), men med en betydligt högre säkerhetsnivå än dagens krav och att ta fram en brandprovningsmetod som ersätter IMO MSC/Circ. 914. Projektet mer kortsiktiga målsättning, som omfattas av denna rapport, är att ta ett första förslag - ett diskussionsunderlag - för hur man kan brandprova nya ”alternativa” system och vilka krav man bör ställa på dessa. Självfallet skall metoden även användas för att utvärdera effektiviteten för befintliga, godkända sprinklersystem. Projektet har resulterat i ett förslag till brandprovningsmetod för vattenbaserade släcksystem på ro-ro däck ombord på fartyg. Resultaten från projektet har presenterats vid IMO FP50, 2006. Abstract: The primary and short term objective of this project has been to provide a basis for the development of fire test sources and fire test procedures used to establish the performance of a water spray system designed and installed in accordance with Resolution A.123(V). The completion of this task will allow “equivalent” fire protection systems to be established, having present day performance. The secondary and long term objective of the project has been to improve the performance of the Resolution A.123(V) systems and associated “equivalent” systems. This task is especially important for special category spaces and cargo spaces carrying freight trucks, tourist buses, passenger and cargo trains, etc. This will require more stringent fire test procedures with fire scenarios representing a higher hazard level. This document discusses the choice of a representative high hazard commodity. The project resulted in suggested fire test sources and fire test procedures for sprinkler systems for ro-ro cargo spaces. The project and its results were presented at the IMO FP50 Fire Protection Sub-Committee meeting in 2006.