National Transport Library Research Database

Släcksystem med vattendimma i fartygsmaskinrum större än 3000 m3 (Water mist fire protection for shipboard machinery spaces greater than 3000 m3)

Sponsors, duration, budget: Vinnova, Stiftelsen Sveriges Sjömanshus, Styrelsen för svensk brandforskning ; 2004-11-01 -- 2006-12-21 ; 900000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets långsiktiga målsättning var att ta fram provningsmetoder och installationsanvisningar för vattenbaserade släcksystem i ’stora’ fartygsmaskinrum. I nuläget används oftast koldioxidsystem men koldioxidsystemens vara eller icke vara diskuteras mycket och många redare söker miljö- och personsäkra alternativ. Förutom att vara helt säkert och miljövanligt har ett vattenbaserat släcksystem fördelen att det kan aktiveras i ett tidigt skede av brandförloppet och vilket reducerar brandskadorna. En enkel och robust metodik tog fram som gör det möjligt att mäta och kvantifiera effektiviteten hos vattenspray- eller vattendimmasystem för stora fartygsmaskinrum. Metodiken bygger på att gastemperaturen ovanför en bränsleyta mäts med traditionella termoelement. Baserat på försöken ställdes kriterier upp som är kopplade till kontroll av brand (’fire control’), dämpning av brand (’fire suppression’) och släckning (’fire extinguishment’) i enlighet med de definitioner som ges i NFPA 750. Installation av system i fartygsmaskinrum kräver vissa riktlinjer, bland annat hur systemet skall aktiveras, hur det sektionsindelas, placering av munstycken, komponentkrav, etc. Sådana rekommendationer skrevs inom ramen för projektet och de bör förstås vara kopplade till kommande brandprovningsmetoder. Abstract: The long-term objective of the project was to develop fire test procedures and installation guidelines for water-based fire-fighting systems for ‘large’ shipboard machinery spaces. Presently, the use of Carbon Dioxide systems is discussed and many ship-owners are searching for safer and more environmentally benign alternatives. In addition to being safe and environmentally friendly, a water-based system has the advantage that it can be activated in an early stage of the fire, thereby reducing the fire damages. A simple and robust test methodology that makes it possible to measure and quantify the effectiveness of water spray or water mist systems intended for ‘large’ shipboard machinery spaces, has been investigated. The methodology is based on the measurement of gas temperatures with traditional wire thermocouples a short distance above a pool fire surface. Furthermore criteria for fire control, fire suppression and fire extinguishment, as defined in the 2003 edition of NFPA 750 were established. Installation of require certain guidelines, for example related to system activation, sectioning, position of nozzles, component requirements, etc. Such installation guidelines were formulated within the project. These guidelines will be linked to forthcoming fire test procedures.
Item type: