National Transport Library Research Database

Informations- och beslutssystem vid olyckor (Damage stability control system)

Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket, Vinnova ; 2002-05-01 -- 2003-06-30 ; 17000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Vid skador på fartygsskrov uppstår behov av att snabbt kunna lokalisera skadan och hur omfattande den är. Vid många fartygskatastrofer har besättningen tvingats långt ner i skrovet för att kontrollera skadorna. Detta är ett mycket riskfyllt arbete och dessutom tar det lång tid. Teknikutvecklingen har inneburit att man idag har möjlighet att montera in sensorer i skrovet för att lokalisera och följa t ex vatteninträngning, lastförskjutningar mm som uppstår. Om vattenmängden och förskjutningarna blir för stora kan fartygets stabilitet vara i fara. Datorer ger med det planerade systemet information på bryggan om "risksituationen" för fartyg och de åtgärder som befälet bör/måste vidta för att rädda fartyget från en ev. förlisning. Projektet omfattar en praktisk demonstration i full skala på Scandlines M/S Skåne som trafikerar Trelleborg. Sensorer och datorer monteras in i fartyget och systemet prövas i prototyp och data jämförs med beräkningsmodeller. Beslutstödsystemet, Safety & Cargo System SCS, designades som en tilläggsmodul till Kockum Sonics Loadmastersystem. SCS beräknar och predikterar fartygets nuvarande och framtida rörelser och tillstånd, och risken för kapsejsning, med hjälp av en matematisk modell och mätningar av fartygets rörelser och position, vind och vätskevolymer i tankar och andra utrymmen. SCS använder en fartygsdatabas, i detta fall för M/S Skåne, och digital sjökortsinformation för rutten Trelleborg – Rostock. SCS består av en prediktormodul för beräkning och prediktion av fartygets rörelser och tillstånd, en vind- och vågmodul för beräkning av vind- och vågtillståndet och en tankmodul för beräkning av vatteninflöde och överströmning av vatten från ett utrymme till ett annat. SCS är förberett för att också använda meteorologiska prognoser för vind och vågor. SCS är också förberett för att använda mätningar av fasta lasters, dvs. bilars, lastbilars, trailers och tågs, positioner och eventuella rörelser från radiopositioneringsssystemet. Abstract: A prototype of a decision support system for ships in danger was developed, installed and tested on the Ro Ro Passenger ship M/S Skåne of Scandlines. The ship has a length of 200 m, a breadth of 30 m and a service speed of 21 knots, and operates between Trelleborg, Sweden, and Rostock, Germany. All, from safety consideration, crucial spaces, such as tanks, void spaces and decks, were equipped with pressure transducers in order to measure existing fluid volumes. A radio position system was also installed for measurement of the positions and possible movements of cars, trucks, trailers and trains. The decision support system is named Safety & Cargo System SCS and was designed as a part of Kockum Sonics’ Loadmaster system. SCS calculates and predicts the ship’s present and future motions and state, and the risk of capsizing, using a mathematical model and measurements of ship motions and positions, wind and fluid volumes in tanks, void spaces and decks. SCS uses a ship database, in this case describing M/S Skåne, and a digital chart of the route Trelleborg - Rostock. SCS consists of a predictor module for calculations of the predicted ship motions and state, a wind and wave module for estimation of wind and wave conditions, a tank module for calculation of water inflow and transfer of water between different tanks and void spaces. SCS is prepared for also using meteorological predictions of wind and wave conditions. SCS is also prepared for using measurements of cargo positions and possible movements from the radio position system, but this part needs further development and testing. During the development work simulations and simulator testing were extensively used. The SCS prototype was tested onboard M/S Skåne on 2003-05-26 with satisfactory results. The following conclusions were drawn: 1. The functions of the SCS prototype are operating in a satisfactory way, but the total system is not yet operational. SCS can be further developed to an operational system, if the tests with the radio position system are fulfilled and the integration between SCS and the radio position system is carried out. 2. The radio position system is still in a testing phase, but with promising results. A number of possible improvements are identified. The report is written in Swedish.
Item type: