National Transport Library Research Database

Säkerhet och samspel människa-teknik inom sjöfarten (SÄSAM) (Safety and human-machine interaction in waterborne transport (SÄSAM))

Sponsors, duration, budget: Stiftelsen Sveriges Sjömanshus, Sjöfartsverket, Vinnova ; 2001-12-01 -- 2004-06-30 ; 4591000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets huvudsyfte är att uppnå en större förståelse och kunskap om samspelet mellan människa-teknik och därtill relaterade säkerhetsfrågor vid framförandet av fartyg. Områden såsom beslut och bedömningar hos nautiker, sjöbefäls säkerhetsmedvetande, verktyg för ”human factor” baserad design av system för marina applikationer och informationsintegration och –filtrering på fartygsbryggan behandlas i projektet. Den gemensamma nämnaren för de fyra ovan beskrivna problemställningarna är människans bemötande av de arbetsvillkor som erbjuds henne på sjön. Med hjälp av avancerad teknik, tillräcklig kunskap och kompetens blir det möjligt för en individ eller en liten grupp individer att besluta och agera på ett sätt som tar hänsyn till och får betydelse både för effektivitet, för sjösäkerhet och för den omgivande miljön. SÄSAM-projektet innehåller också färdigställande och demonstration av ”human factor” baserat design-verktyg, MarMet, som påbörjades i MMSäk. Några av slutsatserna från projektet: - Integrerad bryggdesign bör baseras på integration på mänsklig nivå, inte teknisk. - Information från radar, AIS och ECDIS bör behandlas integrerat och risken för kollision eller grundstötning presenteras på samma display. - MarNet är ett värdefullt MTO-baserat verktyg för att systematiskt designa och utvärdera bryggor, kontrollrum och utrustningar. - "Förstärkt verklighet-tekniken" har potential att förbättra säkerheten vid styrning av fartyg men mycket utvecklingsarbete återstår. - Det finns en positiv attityd och hög motivation bland svenska befäl, både aktiva och under utbildning för alla frågor relaterade till säkerhet, men avsteg från säkerhetsrutiner accepteras ibland. Ytterligare studier för att förstå och förbättra situationen behövs. - SÄSAM-projektet har byggt upp ett viktigt svenskt nätverk för "mänskliga faktorn" och säkerhetsaspekter på sjötransportområdet. Det svenska nätverket expanderar redan på nordisk, baltisk och EU-nivå. Abstract: The purposes and goals of the project were: • To describe the ship operator system from a judgement and decision making perspective based on a control model. • To develop a method for identification and examination of the confidence that the operators of high speed craft have in their own judgements and decisions. • To develop prototypes of systems on the bridge that can facilitate the judgement and decision making process, based on how the work tasks on the bridge are carried out in reality. Special design focus is on the integration at the human level, not on the technical level. The integration of information from radar, AIS (Automatic Identification System) and ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) is studied. • To investigate and evaluate in a simulator the use of the technique “augmented reality” for steering of ships. • To develop a ship manoeuvring margin index for objective comparisons of different manoeuvring procedures in restricted fairways for use both in simulator and in real life. • To develop and test MarMet, which is a tool for human factors and MTO (Man, Technology, Organisation) based design processes, methods and templates to be used for requirement specification, design development and evaluation of man-machine communication in maritime systems and applications. • To investigate the attitudes towards safety related issues amongst Swedish officers and cadets. There are many conclusions to be drawn from the SÄSAM project. Some of the more important are: • Integrated bridge designs should be based on how the work tasks on the bridge are carried out in reality, i.e. the design should be based on integration at the human level, not on a technical level. • The different system information from radar, Automatic Identification System (AIS) and Electronic Chart Display and Information System (ECDIS) is to be handled comprehensive in an integrated view and the joint hazard of collision and grounding shall be presented on one display. • MarMet is a valuable, human factor based tool for systematic design and evaluation of bridges, control rooms, and equipment. • Augmented reality has the potential of improving the safety in ship steering, but substantial development work is required. • There is a positive attitude and high motivation, interest and engagement amongst Swedish officers and cadets for all issues that can be related to safety, but deviations from safety regulations are accepted at times. Further research to investigate, understand and improve the situation is required. • The SÄSAM project has created an important Swedish network on human factor and safety aspects in the maritime field. The Swedish network is already expanding in the Nordic/Baltic (Nordic Transport Research) and EU Framework Programme domains.
Item type: