Abstract: Projektet avser att undersöka effekterna av ny teknologi på fartygsbryggor; på människans beteende liksom på säkerheten. De centrala frågorna är bl.a. : vilka typer av problem uppstår i samband med införandet av ny teknologi, och på vilket sätt anpassar människan teknologin och sig själv till arbetets krav? Forskningen fokuserar på att finna förklaringar till den typ av olyckor vilka ofta tillskrivs den 'mänskliga faktorn'. Metoderna är: fallstudier av kritiska incidenter, en logitudinell studie under 3-4 åt där observationer kombineras med frågor ombord i fartyg samt simulatorstudier. I samarbete med Sjöfartsverket kommer resultaten löpande att utvärderas för att fastställa t.ex. huruvida utbildning/rutiner bör förändras eller om regler och standarder bör omformuleras. Resultaten kommer att spridas både genom akademisk publicering (tidskrifter, konferenser) liksom i fackpress. Vidare planeras seminarier med sjöbefälsskolor, rederier och andra intressenter från näringen för att öka kunskapsutbytet. Under 4 år studerades sjöbefäl och deras interaktion med bryggteknologi ombord i 15 svenska fartyg. I begreppet teknologi ligger tekniska hjälpmedel såväl som regelverk och liknande. I studien ingick även ett antal instrumenttillverkare. Det primära resultatet är kunskapen om beskaffenheten och omfattningen av det integreringsarbete bryggbefälet utför, samt den kompetens som ligger till grund för detta arbete. Integreringsarbete är det arbete bryggbefälen utför för att en stor del av bryggteknologin, och i synnerhet moderna integrerade system, ska fungera säkert och som en helhet. Teknologin (inklusive regelverk) är inte alltid optimalt designad för de uppgifter vilka utförs på bryggan. Denna typ av arbete har inte tidigare analyserats och specificerats, vilket är nödvändigt för att konstruera bryggor som både är anpassade till sjöbefälen och bidrar till ökad sjösäkerhet. Studien har också visat att instrumenttillverkare saknar (men önskar) tillgång till kunskap om hur Human Factors ska införlivas i designprocessen. Genom analysen av integreringsarbete har vi fått tillgång till ett nytt sätt att kommunicera med dessa tillverkare. Vi kan ta avstamp i dessa resultat för att undersöka hur tillverkare ser på sin uppgift och hur den påverkar arbetet ombord, och på så vis gradvis kunna påverka designen. Abstract: Several recent maritime accidents suggest that modern technology sometimes can make it difficult for mariners to navigate safely. A review of the literature also indicates that the technological remedies designed to prevent maritime accidents at times can be ineffective or counterproductive. The bulk of earlier maritime studies is performed in simulators or using questionnaires. Here, a problem-oriented ethnography was used in which selected parts of a context are studied. In this case this meant probing and understanding the way that the operators under study see, describe and understand their work and their tools, rather than measuring in a traditional sense. Interviews and observations are used rather than experiments, and the data are interpreted and analysed rather than statistically treated and presented. The study was longitudinal; data were collected several times over a period of several years.
Over 4 years, 15 ships were visited; the ship types studied were small and large archipelago passenger ships and cargo ships. Mariners and others who work in the maritime industry were interviewed. What I found onboard were numerous examples of what I now call integration work. Integration is about co-ordination, co-operation and compromise. When humans and technology have to work together, the human (mostly) has to co-ordinate resources, co-operate with devices and compromise between means and ends. What mariners have to integrate to get work done include representations of data and information; rules, regulations and practice; human and machine work; and learning and practice. Conclusions • Ethnographic method and analysis is valuable because it provides a useful way of collecting information on what users ‘mean’ and what designers ‘need’ to make machines easier and safer to use. • Many ostensibly technically integrated maritime systems are neither well integrated from a human co-operative point of view, nor from a technical point of view. Mariners have to bridge these gaps of integration by performing integration work, by adaptation, tailoring and shedding (or co-operation, co-ordination and compromise). • Work cannot be broken into pieces and then put back together again. New ways of designing for and thinking about the workplace are already in use in other domains. We suggest that cognitive tasks and social tasks should be the focus, not engineering and devices.