Abstract: Utvecklingen av det nya arbetssättet med snabba beredskapsbåtarna har i hög grad varit inriktat på det tekniska systemets utformning. Utrustningar har testats och träning skett men i oftast bra väder- och sjöförhållanden. Den första etappen är en kartläggning av erfarenheterna så här långt från systemet med fast rescue, i Sverige och i andra länder. I den andra etappen genomföres tester och försök med olika sätt att arbeta i dessa räddningsoperationer, utförda när vädret är sämre. Projektets huvudfokus är de beteendevetenskapliga aspekterna på räddningsteamet och räddningsoperationer i hårt väder.
I resultatet från projektet ges specifikationer för placering av de snabba beredskapsbåtarna ombord, sjösättningsutrustning, design och behov av övrig kringutrustning. Det ges också information om krav på besättningen, både som individer, i det arbetande teamet samt i den totala organisationen hos operatören. Det är också skillnad på hur kraven kan specificeras för existerande fartyg och nya fartyg, och hur felaktigheter ombord kan åtgärdas. Rekommendationer till IMO, de nationella myndigheterna samt till operatörerna presenteras också.