National Transport Library Research Database

Dynamiskt beslutstödsystem för fartyg (Dynamic decision support system for ships)

  • Grundevik, Peter
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2003-12-01 -- 2007-12-31 ; 2172625 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: I projektet Dynamiska beslutstödsystem har ett beslutstödverktyg vidareutvecklats med utnyttjande av fartygs och sjöområdesmodeller. Rörelse och accelerationer på fartyget som funktion av väderinformation beräknas dynamiskt. System för ruttevaluering (i förhand) och ruttoptimering (i realtid under färd) har tagits fram. Inom projektet har det gjorts - Utveckling/modellering av vågprediketring och accelerationsmätning - Fullskalemätningar på Tor Line Magnolia: Framtagning av mätutrustning, Ocean Waves installerade samtidigt ett vågradarsystem ombord på fartyget, SSPA loggade data från dessa system tillsammans med data från bryggsystemet Atlas Nacos. Vågdata från väderleksprognoser har också registrerats och jämförelse och efteranalys har utförts - Utveckling av en grafiskt plotter för fartygsrörelser - Interface gentemot Atlas Nacos ombordsystem och Ocean Waves radarsystem MarNIS (Maritime Navigation and Information Services), arbetspaketet WP 2.4: GALILEO/AIS/ECDIS/radar integration och VDR behandlade frågor kring hur överlappad information skall presenteras och hur information i konflikt skall hanteras. Integration av AIS, elektroniska kartor och radarinformation i ett bryggsystem och möjligheter att fusionera data har studerats. Fältmätningar har gjorts ombord på Stena Germanica i en rutt med tät trafik. Loggade radar och AIS data, alarm och farliga mål har registreras och analyserats. Resultaten från forskningsarbetet är riktlinjer till IMO / EU som support till internationella aktiviteter inom harmonisering av presentationsfrågor i integrerade brygg / navigationssystem. Projektet Dynamiska Beslutstöd för fartyg har omfattat följande fyra delområden: - Beslutstöd för ruttoptimering - AIS – ARPA radar integrering, ingående i MarNIS projektet - Beslutstöd för trimoptimering - Väderbaserad ruttplanering, ingående i MarNIS projektet I beslutstöd för ruttoptimering har följande moment ingått - Utveckling/modellering av vågprediketring och accelerationsmätning - Framtagning av mätutrustning och interface gentemot ombordsystem - Fullskalemätningar på Tor Line Magnolia och analys - Utveckling av en grafiskt plotter för fartygsrörelser I momentet AIS – ARPA radar integrering (inom MarNIS) har frågor kring överlagring och fusionering av AIS, radar och elektronisk kartinformation studerats. Fältmätningar har gjorts ombord på Stena Germanica i en rutt med tät trafik. Loggade radar och AIS data samt farliga mål har registreras och analyserats. Resultaten från arbetet är riktlinjer till IMO / EU som support till internationella aktiviteter inom harmonisering av presentationsfrågor i integrerade navigationssystem. I beslutstöd för trimoptimering har ett program för att underlätta visualisering av resultaten utvecklats. I programmet kan användaren utnyttja ett antal barlasttankar för att ändra trimmet. Med hjälp av förslagen på lastfördelning kan manuellt arbete minskas samt ge mer fokus på minskning av fartygens bränsleförbrukning hos personalen ombord. I momentet Väderbaserad ruttplanering (inom MarNIS) har grundvatteneffekter som påverkar fartygets motstånd studerats. En grundvattenöverfart optimerad för låg bränsleförbrukning eller precis ETA inkluderas i en ruttplan. Abstract: Dynamic decision support system for ships develop ship and sea area models further. Motions and accelerations of the ship as a function of weather information are calculated dynamically. Systems for route evaluation and route optimisation have been designed. Information from different navigation equipment is often presented in separate systems and the operator has to divide his/her attention among several information sources. Integrating the different navigation equipment on board a ship would simplify the situation for operators. SSPA carried out a study within the MarNIS project, funded by the European Commission, on the integration and potential fusing of information from radar, AIS, and ECDIS. Some results from the preparatory research must be looked upon as unexpected. The project Dynamic Decision Support for ships has contained four parts: - Decision Support for route optimisation - AIS – ARPA radar integration, included in the MarNIS project - Decision Support for trim optimisation - Weather based route planning, included in the MarNIS project Within Decision Support for route optimisation the following have been accomplished - Development of wave prediction and acceleration measurement - Design of measurement system and interface - Full scale measurement and analysis on Tor Line Magnolia - Development of graphical plotter for ship movements Within AIS – ARPA radar integration, questions regarding overlapping and fusioning of AIS, radar and electronic chart information have been studied. Field measurements onboard Stena Germanica have been performed. The results have been presented in guidelines to IMO / EU to support the harmonisation of presentation into integrated navigation systems. Within Decision Support for trim optimisation a program for visualising the results has been developed. The user may utilize some ballast tanks to change the trim. The proposed solutions may reduce manual work as well as giving more focus on fuel reduction. Within Weather based route planning shallow water effects influencing ship resistance have been studied. An optimisation of low fuel consumption or precise ETA is included in the route plan.
Item type: