Abstract: Syfte och mål Huvudsyftet med WINGS är att bidra till implementeringen av en effektiv service för fartygs beslutstöd relaterat till väderinformation, och att tillhandahålla en säker och effektiv transport i form av transittid och navigation. Resultat och förväntade effekter SSPA har utvecklat en nytt beslutstödverktyg med användande av fartygs och sjöområdesmodeller. Rörelse och accelerationer på fartyget som funktion av väderinformation beräknas dynamiskt. System för ruttevaluering (i förhand) och ruttoptimering (i realtid under färd) anpassas efter utvärderingar. Marknadsförutsättningar för systemen undersöks också. Uppläggning och genomförande Inom WINGS projektet demonstreras systemets möjligheter och tänkbar utveckling, liksom utredning av marknadsmässig genomförbarhet av servicen. SSPA ansvarar för ett ´Nordic trial´ som ingår i WINGS projektet. SSPA har i samarbete med systemleverantören Seacos gjort en testinstallation ombord på fartyget NSB Yellow Sea. Med hjälp av verkliga sensordata har beräkningsalgoritmerna förfinats. Gränssnittet mellan SSPAs moduler och Seacos system har också utvecklats. SeaCos är systemleverantör av lastkalkylprogram. SSPA har starkt bidragit till att SeaCos nu har kommit med som leverantör i det nu pågående WINGS projektet. De har utvecklat en elektronisk karta där vårt gemensamma program och väderdata ingår.
Kontaktinformation SSPA - Peter Grundevik, peter.grundevik@sspa.se; postmaster@sspa.se; www.sspa.se; Mettle, Frankrike; Telecom Italia, Italien; Meteo- France, Frankrike; BIKIT, Belgien; SNCM, Frankrike; AEN Makedonias, Grekland; Samfinansiär: EC DG IST eTEN Abstract: Aims and objectives The main goal of WINGS is to contribute to the implementation of efficient and optimised services to operational ships decision support related to weather information, to provide a safer and more efficient transport in terms of transit time and navigation. WINGS will demonstrate the attractiveness, possible deployment and market feasibility of a real time weather information network for shipping companies and authorities. Results and impact SSPA has developed a new automatic decision-support tool using ship and sea area models. Forces and stresses on the ship as function of the local, accurate real-time weather information are calculated dynamically. Prediction models are included for detailed estimation of weather parameters in local approach routes. Implementation of Plan and Methodology The project is based on a prototype developed within the project WINGS-FOR-SHIPS. Through the delivery of meteo data to operational ship and the use of route evaluation modules, the routing and time of arrival of the ships can be optimised. SSPA is responsible for a "Nordic trial" which is part of the WINGS project. Together with the systems supplier Seacos, SSPA has made a test installation on board the ship NSB Yellow Sea. Using real sensor data prediction algoritms have been refined. The interface between SSPA's modules and Seaco's system has also been developed. SeaCos is systems supplier of cargo planning programmes. They have developed an electronic chart where a joint programme and weather data are included.