Abstract: Projektgruppen och andra har undersökt human factors på bryggan och en hel del regelverk finns omkring bryggans funktioner. I maskinrummet finns inte motsvarande studier eller regelverk. Projektgruppen har använt sina utarbetade metoder för att studera människa maskin frågor i maskinkontrollrummet. Ett annat mål har varit att bygga upp kunskap om hur tekniken kan skapa fel handlingsmönster hos människan. Ett resultat från projektet är förslag till förbättringar i maskinkontrollrummet. Ett annat resultat är riktlinjer för mänskliga faktorer / maskinkontrollrum till IMO och ISO, klassningssällskap och nationella sjöfartsverk. Genomförande: Direkta intervjuer av fartygsbefäl, Frågeformulär till fartygsbefäl, Studier av olycks/incidentrapportering, Genomgång av aktuella standarder, Kartläggning av hur det ser ut i verkligheten genom ombord/fältstudier på 7 fartyg, Sammanställning & analys av resultat. Exempel på viktiga slutsatser som dragits av projektet: - Olycksrapporter besvarar bara frågan om vad som hänt, inte varför. En etablerad klassificering av olyckshändelser i maskinrum saknas. - Man lägger för stor vikt vid tekniska aspekter i rapporterna från haveriutredningar och det finns mycket lite information om den inblandade besättningen och frågor om den mänskliga faktorn. - Vad gäller frågan om installationer av nya system på gamla fartyg är det ofta inkörningsproblem och detta gäller även mer uttalat nyare fartyg. - Fältstudien fokuserade på arbetsfunktionerna och några slutsatsen var att det finns många områden som behöver revideras såsom bristen på överensstämmelse mellan det arbete som skall utföras i ett maskinkontrollrum och hur rummet är utformat, hur lätta att förstå kontrollsystemen är och vilka utrymmen som finns för social interaktion.
Kontaktinformation Project team: SSPA – Co-ordinator - Peter Grundevik - peter.grundevik@sspa.se, Chalmers - Monica Lundh, MSI Design - Eric Wagner, Kalmar Maritime Academy - Lars Fors, WMU - Takeshi Nakazawa / Jens-Uwe Schröder / Kevin Ghirxi; Ship owners: Transatlantic, Stena Rederi, Wallenius Marine, Broströms, Tärntank, Sjöfartsverkets RederiAbstract: Aims and objectives: A lot of effort has been put into analysis of the design and human factor issues on the ship bridge and there exist quit extensive regulations in the field. The corresponding work and regulations are lacking with respect to the engine control room although proper engine control functionality is equally of great importance for ship operations. The project will include the following objectives: -Build up the knowledge regarding engineering and human factors issues in a systematic mapping and identification process -Build up the knowledge base regarding technology induced human error and other causal aspects within engineering Impact and results: Expected results are proposed improvements in the engine control room. Other results are inputs in the form of comprehensive human factors guidelines to IMO and ISO, classification societies and national maritime administrations. Implementation of Plan and Methodology: Direct interviews with engineering crews Indirect (hand out) questionnaires Accident & incident studies Review of actual standards Contemporary analysis, field studies onboard seven target vessels Compilation & analys of results Simulator tests. Some important conclusions from this project: - Accident reports only answer the question what happened but not why. An established classification of accidents, taxonomy, for engine room accidents is missing. - There is an overemphasis of technical aspects in the accident investigation reports and very little information on the crew involved and HF issues. - In case of new system installations on older ships there are frequently initial problems and this is even more accentuated on newer ships. - The field study highlighted some different functionalities and concluded that there are many areas in need of revision such as the lack of correspondence between the work actually to be performed in an Engine Control Room and the lay-out, transparency of control systems and space for social interaction.
Contact information Project team: SSPA – Co-ordinator - Peter Grundevik - peter.grundevik@sspa.se, Chalmers - Monica Lundh, MSI Design - Eric Wagner, Kalmar Maritime Academy - Lars Fors, WMU - Takeshi Nakazawa / Jens-Uwe Schröder / Kevin Ghirxi; Ship owners: Transatlantic, Stena Rederi, Wallenius Marine, Broströms, Tärntank, Sjöfartsverkets Rederi