National Transport Library Research Database

Utveckling av prototyp för isdriftsbojar (Development of a prototype ice buoy)

  • Borenäs, Karin
  • Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI), Statlig myndighet, 202100-0696
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2006-03-01 -- 2007-05-31 ; 334000 kronorSubject(s): Online resources: Abstract: Information om isdrift i realtid är något som efterfrågas av isbrytarpersonal och för prognosverksamhet. För att förbättra isprognoserna är det värdefullt att kunna använda uppmätt isdrift för såväl assimilering som validering. För detta ändamål skulle man behöva placera ut isdriftsbojar som kan sända information i realtid till SMHI för prognosverksamheten samt till isbrytare. En boj har konstruerats och testats på land januari-februari 2007 och i Norra Kvarken under mars månad. Alla sensorer fungerade tillfredsställande men på grund av problem med dataöverföringen kunde testet enbart utföras i fastis. Under nästa säsong skall bojen testas även i drivis. Inom projektet har också assimilering av isdrift implementerats och testats i den operationella havsmodellen HIROMB. Inför nästa issäsong kan förmodligen en förbättrad (med avseende på noterade tillkortakommanden) boj testas. Erhållna data kommer då att kunna användas i prognosarbetet. Abstract: Information on ice drift in real time is required by ice-breaker personnel and for the purpose of making forecasts. To improve ice forecasts it is useful to be able to utilise ice drift for assimilation as well as validation. For this purpose placing ice drift buoys which can relay information in real time to SMHI for forecast purposes as well as to icebreakers would be most useful. A buoy has been built and tested on land in January-February 2007 and North Kvarken during March. All sensors worked satisfactorily but because of problems with data transmission, the test could only be made on fast ice. During next season, the buoy will also be tested in drift ice. Within the project ice drift assimilation has also been implemented and tested in the operational model HIROMB. An improved buoy can probably be tested during the next ice season. Data received will then be available for forecasting purposes. The report is written in Swedish.
Item type: