Abstract: Projektet innebär ett samarbete mellan fyra parter, Chalmers, VTI, sjöfartshögskolan i Kalmar och Sjöfartshögskolan Chalmers Lindholmen (projektledare). Målsättningen är att kartlägga, studera och vidareutveckla om hur mänskligt beteende, förmåga och toleransgränser påverkar effektivitet och säkerhet vid evakuering av passagerarfartyg. Projektet är indelat i sju delprojekt. 1. Beteendefaktorer vid evakuering Kristiska moment i mönstrings- och evakueringsfaserna kommer att identifieras och studeras. Arbetet genomförs i huvudsak av en doktorand på Sjöfartshögskolan Lindholmen i samverkan med av Inst för människa - teknik på Chalmers. 2. Biomekaniska toleransgränser VTI kommer att arbeta med att ta fram gränsvärden för människors tålighet i olika skeden av evakueringsprocessen. Arbetet kommer huvudsakligen att ske genom litteraturstudier men enklare tester av olika sätt att förankra människor i en livbåt kommer också att genomföras. 3. 4. 5. Embarkeringstester med system för livbåtar, "slide"system och"chute system Fullskale tester av dessa system kommer att arrangeras i samarbete med några rederier (Stena, Silja), FMV och träningsstationen för evakueringsystem i Mariehamn. Försöken kommer att genomföras så realistiskt som möjligt så tt det blir möjligt att analysera fram data på hur människors beteende i olika situationer påverkar evakueringsprocessen. 6. Modellering I en samverkan med VINNOVA projektet "Effektiva..." kommer de olika studerade processerna att beskrivas med matematiska funktionsmodeller som kan användas i olika simuleringsprocesser. Arbetet genomförs i huvudsak vid Sjöfartshögskolan Lindholmen. 7. Utbildning i "crowd - och crisis management" vid Sjöfartshögskolan Ur de testade och simulerade evakueringsprocesserna kommer material och slutsatser att samlas till en utvecklad kursverksamhet inom "Crowd- och crisis management". Arbetet kommer att bedrivas vid Sjöfartshögskolan i Kalmar och materialet blir tillgängligt också för andra Sjöfartshögskolor.