National Transport Library Research Database

Miljöanpassad elproduktion på fartyg i hamn (Environmentally adapted power production onboard ships)

  • Wolf, Sven
  • ETC Battery and Fuelcells Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556628-4559
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet har varit att öka kunskapen om möjligheten att använda bränsleceller för att generera elektricitet ombord i fartyg. Detta har genomförts som förberedelse inför ett eventuellt demonstrationsprojekt i ett senare skede. Projektets slutrapport är ämnad att underlätta beslut i utvecklingsprocessen för mer effektiva och miljöanpassade sätt att generera elektricitet ombord på fartyg. Det övergripande syftet är att utvärdera bränslecellstekniken från ett tekniskt, miljömässigt, marknadsmässigt samt kommersiellt perspektiv. Detta har skett genom utförande av fyra separata delprojekt vars delrapporter finns bifogade den övergripnade slutrapporten. Studien har funnit att bränsleceller har en stark potential att på sikt erbjuda ett kommersiellt alternativ för elproduktion ombord fartyg, men i dagsläget är de ännu inte konkurrenskraftiga från ett rent kostnadsperspektiv. Tidpunkten för en kommersiell introduktion beror huvudsakligen på en minskad kostnad för bränslecellerna, men även på externa faktorer så som oljepriset och miljölagstiftningen. Bortsett från säkerhet och pålitlighet är det från ett användarperspektiv även kostnad och miljöpåverkan som är de mest kritiska faktorerna Abstract: The purpose of the project is to increase the knowledge about fuel cells and their potential application for power generation onboard merchant ships as preparation for a potential demonstration project at a later stage. This report and its appendices are intended to facilitate decision-making in the ongoing process towards more efficient and environmentally benign technology for powering ships. The overall objective is to evaluate state of the art fuel cells from the technical, environmental, potential user market and commercial aspects. This has been done through four separate studies attached to the report. It has been found that fuel cells have a strong potential to enter the market for power production onboard ships. However, they are not competitive purely on a commercial basis today. The timing is mainly affected by developments in fuel cell costs, and also to external factors such as oil price and environmental legislation. In fact, apart from safety and reliability, cost and environmental impact appear to be the most critical parameters also from a customer perspective. The pre-study concludes that hydrogen as a fuel for this specific fuel cell based application will not be likely to provide an acceptable cost level for quite some time. Tougher international limitations on CO2 emissions also for shipping may contribute to hydrogen becoming cost-effective sooner but no such limitations are expected to be introduced on a larger scale in the near future
Item type: