National Transport Library Research Database

ITERATE: IT-stöd för att minska felhandlingar och ge stöd i kritiska situationer (ITERATE: IT for error remediation and trapping emergencies)

  • Peters, Björn
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: EU, MTO Säkerhet AB ; 2009-01-01 -- 2012-12-31 Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med ITERATE är att utveckla och validera en enhetlig modell för förares beteende (UMD – Unified Model of Driving Behaviour) och förares interaktion med ny teknik i nödsituationer. Modellen kommer att kunna användas och vara vailderad för trafikslagen väg, järnväg och sjöfart. Förarnas ålder, kön, utbildning, erfarenhet och kulturella/sociala miljö (i samhället och/eller inom en organisation) är faktorer som kommer att tas i beaktande tillsammans med yttre påverkan från omgivningen och fordonet. En sådan här enhetlig modell för förarbeteende kommer att vara användbar vid utformning av ny teknik eftersom modellen gör det möjligt att utvärdera och trimma systemen i en säker miljö istället för i verklig trafik. Exempel på relevanta system är kollisionsvarningssystem, adaptiva farthållare och stöd för styrkontroll. På idéstadiet kan modellen identifiera potentiella problemområden vid utformingen, medan den på prototypstadiet kan användas för att identifiera vilka scenarier som bör användas vid en utvärdering av systemen. Systemen kommer då att vara bättre anpassade till förarna innan de blir tillgängliga på marknaden och kommer att ge bättre stöd till föraren i nödsituationer. På samma sätt skulle modellen kunna fungera som stöd för myndigheter vid bedömning och godkännande av ny teknik utan att omfattande experiment i körsimulator eller storskaliga fältförsök behöver genomföras. Abstract: The objective of ITERATE is to develop and validate a unified model of driver behaviour (UMD – Unified Model of Driving Behaviour) and driver interaction with innovative technologies in emergency situations. This model will be applicable to and validated for the surface transport modes road, rail and shipping. Drivers’ age, gender, education, experience and culture (whether regional or company/organisational) are factors that will be considered together with influences from the environment and the vehicle. Such a unified model of driver behaviour will be of great use when designing innovative technologies since it will allow for assessment and tuning of the systems in a safe and controllable environment without actually putting them in real traffic. At the concept stage, the model could guide designers in identifying potential problem areas whilst at the prototype stage, the model could inform on the scenarios to be used in system evaluation. In this way the systems will be better adapted to the drivers before being available on the market and will provide better support to the driver in emergency situations. Along the same lines, the model could be of use for authorities as a guide in assessing and approving innovative technologies without performing extensive simulator experiments or large scale field trials.
Item type: