Arbete och åldrande inom svensk sjöfart: en studie om attityder och motivation relaterat till ålder, arbete, miljö och säkerhet till sjöss (Work and ageing in Swedish shipping: a study on attitudes and motivation in relation to age, work, working conditions and safety aboard)
Abstract: Givet den demografiska utvecklingen med allt äldre befolkning och en allt senare debut på arbetsmarknaden spås en framtida brist på arbetsmarknadsaktiva människor inom de flesta branscher, så också inom sjöfartsnäringen. I syfte att bemöta en sådan framtid har de politiska ambitionerna kommit att inriktas på att långsiktigt försöka motivera människor till att förlänga sina yrkesliv för att på så sätt öka arbetsmarknadsdeltagandet i åldersintervallen 55+. Mot denna bakgrund avser detta projekt att undersöka sjöfartsanställdas upplevelser av arbete och pension samt attityder till arbete och pension. För att få klarhet i vilka faktorer som är viktigast när det gäller att motivera äldre sjöfarare till fortsatt arbete kommer förhållandet mellan ålder och attityder till arbete och fritid att undersökas. För att få en bild av i vilken utsträckning ett förlängt arbetsliv upplevs som över huvud taget möjligt för äldre ombordpersonal och, i så fall, under vilka omständigheter man känner att man faktiskt kan arbeta vidare, kommer information att samlas in om upplevt samband mellan ålder, arbetsmiljö och olycksfall/ohälsorisk inom sjöfarten. För att få en bild av utsträckningen i vilken sjöfarare i åldern 60+ också är välkomna att arbeta vidare, kommer vad ledning och personal anser vara ett lämpligt åldersspann på medarbetare och anställda relaterat till sjöfartspecifik arbetsomfattning, arbetsinnehåll och arbetsmiljö att undersökas. Syftet med undersökningen är med andra ord att kartlägga arbetsmotivation, upplevd arbetsmiljö och attityder till arbetskraft inom svensk sjöfart samt hur dessa aspekter relaterar till varandra och till ålder. I en avslutande analys av det insamlade materialet som helhet kommer också frågan att ställa huruvida sjöfartsanställd personal, i den utsträckning man vill och fysiskt kan, också generellt bör arbeta kvar i ombordanställning högre upp i åren än vad som är fallet idag. Efter många år till sjöss med långa perioder avskild från hemmet kan det tyckas att sjöfararen både förtjänar och behöver gå i pension relativt tidigt, kanske tidigare än människor i många andra yrken. Men om man å andra sidan betraktar sjömanslivet som en livsstil snarare än som ett yrke är det inte svårt att tänka sig anledningar till att det kan vara problematiskt och kanske rent av ohälsosamt att gå iland definitivt vid en viss ålder.Projektet lägger av naturliga skäl visst fokus på den äldre arbetskraften. Men eftersom åldrande är en fortgående process varmed attityder, intressen och behov kan antas variera genom livet, kommer delar i undersökningen att inkludera alla åldrar.Abstract: Given the demographic trend of an ageing population and the fact that people start working later in life, there is a predicted future shortage of workers in most industries, also in the shipping industry. Responding to this development political ambitions have been focusing on long-term attempts to motivate people to extend their working lives in order to increase labor market participation for the ages over 55. Against this background, this project intends to investigate maritime employee experiences of work and retirement as well as attitudes towards work and retirement. The relationship between age and attitudes toward work and leisure will be explored to ascertain which factors are most important for older persons onboard to go on working. Information will be collected on the perceived relationship between age, health and accident / healthrisks in shipping in order to get an idea of how common it is for older crew members to at all consider prolonged work as a possibility and if so, under what circumstances. Also, to get an idea of the possibilities for persons aged 60 or more to keep on working aboard, views of the management and staff concerning the appropriate age of employees in relation to the maritime aspects of work, work content and work environment will be explored. The purpose of the study is to identify motivation, perceived working conditions and attitudes towards labor in Swedish shipping, and how these aspects relate to each other and to age. In a final analysis of the collected material it will be considered if on board staff, to desired extent and if physically possible, generally should remain on board at higher ages than they are today. After many years at sea with long periods of separation from home the sailor may seem to both deserve and need to retire relatively early, perhaps earlier compared to many other professionals. But on the other hand, considering seafaring as a lifestyle rather than as a profession, it is not difficult to imagine reasons why it can be problematic and perhaps even unhealthy to go ashore definitely at a certain age. The project focuses for obvious reasons on older personnel. However, since ageing is an ongoing process in which attitudes, interests and needs are likely to vary throughout life, the survey will in some parts include all ages.