Abstract: Projektets syfte är att bidra till en betydande minskning av de miljörisker och den påverkan på den biologiska mångfalden som den marina industrin står för och då i synnerhet i känsliga ekosystem. Huvudsyftet är att utveckla en vetenskaplig plattform för en innovativ och billig teknik för miljöstyrning av sjöfart, offshore och kustnära verksamheter. Det handlar om att undersöka strömmarna i Östersjön för att se om det finns platser och möjliga fartygsleder där ett eventuellt utsläpp kommer att stanna till havs längre och därigenom ge mer tid för upptäckt och sanering. I projektet kommer speciellt Finska viken och västra Östersjön att studeras. Abstract: The project aims at a substantial decrease of marine-industry-induced environmental risks and impacts on biodiversity, particularly on fragile ecosystems. The core objective is to develop a scientific platform for an innovative low-cost technology of environmental management of shipping, offshore, and coastal engineering activities. The technology will be applied to place dangerous activities in areas, an accident in which will have a minimum threat to vulnerable areas. Our approach makes use of the existence of semi-persistent current patterns that considerably affect the properties of pollution propagation: the probability of transport of dangerous substances from different open sea areas to the vulnerable areas is largely different. For certain regions (areas of reduced risk) this probability is relatively small. The location of areas of reduced risk will be established numerically and verified experimentally. A combination of the classical risk analysis with novel mathematical methods (such as inverse methods) will be applied to identify the persistence, properties, and potential effect of such areas, and to establish generic criteria for their existence. Based on existing results, we concentrate on the Gulf of Finland and the Darss Sill.