National Transport Library Research Database

Eldrift på sjön. Ett verkligt alternativ till konventionell utombordare (Electric power at sea. A proper alternative to traditional outboard motors)

  • Lund, Johan
  • Dolprop Industries AB, Svenskt företag eller organisation, 556736-6579
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2010-01-01 -- 2011-12-31 ; 1000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att ta denna nya utombordare med nytänkande framdrivningsteknik från idépatent- och experimentstadiet till marknaden under 2011. De förväntade effekterna av projektet är att vi kommer att öka takten och snabbare nå fram till produktion och lansering av FPD. Vi kan nå ut på marknaden i en tid då vi vet att många arbetar för alternativa och mer miljömässiga framdrivningar av båtar. Möjligheten att bekosta resurser från Chalmers, SSPA som arbetar tillsamman med uppfinnaren gör även att företaget är mindre sårbart samtidigt som vi snabbare komma fram till en första färdig produktserie. Konkurrenskraften ligger även i att vara först ut på marknaden med originalet. De tekniska konsulter som vi använder som stöd för industrialiseringsprojektet avser specialistkompetenser inom hydrodynamik, mät- och provningsteknik. Täta projektmöten hålls mellan dessa experter och Dolprops projektledning. 1. Provningsteori i samråd med Chalmers (Sjöfart och Marinteknik). 2. Planering av prov i samarbete med Chalmers, SSPA. 3. Provutrustning tas fram i samråd med Chalmers, SSPA. 4. Riggprov genomförs i företagets testlokaler med tillhörande testbassäng. 5. Fältprov genomförs i öppen sjö. 6. Validering av produkten hos oberoende testmyndighet, SSPA.Abstract: The project aim is to take this new outboard motor with innovative propulsion technologies from idea and experimental stage to the market in 2011. The expected effects of the project is that we will proceed faster and reach production and launch of FPD. We can be on the market at a time when many others are working on alternative and more environmentally friendly propulsion of boats. The ability to pay for resources from Chalmers and SSPA working together with the inventor also makes the company less vulnerable while quickly reaching a first final product series. Competitiveness is also being first in the market with the original product. The technical consultants which we use to support the industrialization process is specialized expertise in hydrodynamics, measuring and testing technology. Frequent project meetings are held between the experts and Dolprops project management. 1 Test methods in consultation with Chalmers (Shipping and Marine Technology). 2 Test planning in cooperation with Chalmers and SSPA. 3 Test equipment to be developed in consultation with Chalmers and SSPA. 4 Rig tests conducted in our test facilities with test pool. 5 Field tests conducted in open seas. 6 Validation of the product by independent testing authority, SSPA.
Item type: