National Transport Library Research Database

Hasard/marina konstruktioner – holistisk utvärdering av fartygs överlevnad (Hasard/Marine Structures – Holistic Assessment of Ship Survivability)

  • Ringsberg, Jonas
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova, Chalmers tekniska högskola AB, Lighthouse Maritime Competence Centre ; 2007-03-01 -- 2010-08-31 Registration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: En samlad beräkningsmetod som kan användas vid uppskattningen av skadade fartygs överlevnadsförmåga (innefattande konstruktionens kollisionsresistens, strukturell stabilitet och kollaps och tidssimulering av fartygs vattenfyllnad och stabilitet i vågor) kommer att utvecklas. Detta har inte gjorts tidigare och det kommer att vara en unik del av detta projekt, nämligen att behandla hela systemet och kedjor av händelser och konsekvenser som kan äventyra överlevnaden hos ett fartyg efter kollision. Beräkningsmetoden kommer att implementeras i befintliga, modifierade numeriska simuleringsverktyg och kommer att testas för ett antal fartygstyper och jämföras med befintliga modellprövningsdata för validering. Projektet har två delar: struktur och stabilitet. De två delarna av projektet kommer att arbeta i nära samarbete genom utbyte av information och resultat som leder dem till ett gemensamt mål: att utveckla en beräkningsmodell som kan bli ett användbart verktyg för riskanalys (strukturell kollaps och fartygs stabilitet) av överlevnadsförmågan hos ett fartyg efter kollision och vattenfyllnad. (Projektet är upptaget som ett Lighthouseprojekt inom temaområdet Cargo Ship.). Resultaten från systematiska simuleringar genom denna beräkningsmetod (uppskattning av risk/FSA) skulle kunna användas för rekommendationer i framtida IMO regelskrivning. De skulle också kunna användas direkt i en fartygskonstruktionsprocess. Förbättringar av förståelsen av de fysiska processerna inblandade i händelsekedjan som följer på en kollision mellan fartyg kan också fås från projektet. Resultat från den första delen av projektet kommer att innehålla bl.a. fenomenologiska modeller som med tillfredsställande reliabilitet kan beskriva kollaps- och materialbrottfenomen i simuleringar av kollisioner och en metod för att uppskatta den återstående styrkan i en skadad fartygskonstruktion. Resultat från andra delen kommer bl.a. att innehålla en vidareutveckling av SIMCAP beräkningsverktyget och formuleringen av metoder som kanske kan kvantifiera skadade fartygs möjlighet att bli kvar på rätt köl. Dessa procedurer föreslås också användas som ett mått på säkerhetsprestanda hos Ro-Pax-färjor.Abstract: A comprehensive calculation procedure useful for quantitative assessment of damaged ships survivability (incorporating structural collision resistance, structural stability and collapse, and time simulation of ship flooding and stability in waves) will be developed. This has not been treated among others and it will be a unique feature of the current project, i.e. to treat the entire system and chain of sequences and consequences which may risk the survivability of a collided ship. The calculation procedure will be implemented in existing, modified, numerical simulation tools and it will be tested for a number of ship types/ship configurations and compared to existing model test data for validation. The project constitutes two parts, structure and stability. The two parts of the project will work in close collaboration by exchange of information and results that will lead them towards a common aim: to develop a calculation procedure to become a useful tool for risk analysis (structural collapse and ship stability) of the survivability of a collided and flooded ship. (The project is presented as a Lighthouse relevant project in the Cargo Ship theme area.). Results from systematic simulations through this calculation procedure (risk assessment/FSA) could be used in recommendations for future IMO rule making. It could also be used directly in a ship design process. Enhancement of the understanding of the physical processes involved in the chain of events following a collision between ships will also be obtained in the project. Deliverables from the first part of the project will include among others phenomenological models which with satisfying reliability can mimic collapse and rupture phenomena in ship-ship collision simulations, and a methodology for estimation of the residual strength of a damaged ship structure. Deliverables of the second part will include among others further enhancement of the SIMCAP calculation tool and formulation of procedures which may quantify damaged ships ability to stay upright. These procedures are also proposed for use as a measure of the safety performance of e.g. Ro-Pax ferries.
Item type: