National Transport Library Research Database

Energieffektivisering inom sjöfarten (Energy efficient shipping)

  • Johnson, Hannes
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2011-06-30 -- 2015-12-31 Registration number:
  • Energimyndigheten
Subject(s): Online resources: Abstract: Potentialen för ökad energieffektivitet inom sjöfarten är uppenbar. Ändå verkar rederierna tveksamma till att genomföra dessa till synes kostnadseffektiva åtgärder. Samma tveksamhet finns i flera andra sektorer och brukar kallas "energieffektivitetsgap". Forskningen har under årtionden fokuserat på att utveckla en taxonomi för hindren genom att använda begrepp från flera forskningsområden, från traditionell neo-klassisk nationalekonomi till organisationsteori och socialpsykologi. Forskningsinformationen har riktats mot såväl politiska beslutsfattare som företagsledningar. Detta forskningsprojekt har ett övergripande syfte - att bidra till att överbrygga energieffektivitetsgapet inom sjöfarten. Projektet kommer inledningsvis att inriktas på förståelse och utveckling av goda idéer för rederier som vill bli mer energieffektiva och därmed bättre förstå vilka drivkrafter och hinder som är betydelsefulla i denna process. Mer specifikt ska ett energiledningssystem enligt ISO 50001 implementeras i två svenska rederier. DNV deltar i projektet bl.a. genom att bidra med kunskap från egna projekt inom området energieffektivitet. Den kunskap som utvecklas kommer att sättas i ett politiskt sammanhang – för att bättre förstå hur politiska åtgärder kan avlägsna de hinder som finns, vilket följaktligen leder till ökad energieffektivitet inom den internationella sjöfarten och minskning av utsläppen av växthusgaser. Abstract: The potential for increased energy efficiency in shipping is evident. Still, ship owners appear reluctant to act on these seemingly cost-efficient measures. This situation is seen in many sectors and is commonly called an "energy-efficiency gap". Decades of research in other sectors have focused on developing taxonomy of barriers using a multitude of research frameworks; from mainstream neo--classical economics, to organizational theory and social psychology. Research has been directed to informing policy makers as well as managers of firms. This research project has an overarching aim – to contribute to bridging to the energy efficiency gap in shipping. The project will initially be centered on understanding and developing best practice for shipping companies who want to become more energy efficient, and thus better understand what drivers and barriers are important in this process. More specifically, an action research approach is taken into implementing an energy management system according to ISO 50001 in two Swedish shipping companies. Part of this research is also DNV, supporting with knowledge from their own energy efficiency projects. Further, the knowledge developed will be placed into policy-making context – to better understand how to create policy measures that removes these barriers, consequently leading to increasing energy efficiency in world shipping and a reduction of GHG emissions.
Item type: