National Transport Library Research Database

Utveckling av ett protokoll för riskbedömning av potentiellt miljöfarliga vrak i skandinaviska vatten (Development of a protocol for risk assessment of potentially polluting shipwrecks in Scandinavian waters)

Sponsors, duration, budget: Formas Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande ; 2009-01-01 -- 2011-12-31 ; 6615000 kronorSubject(s): Abstract: Utefter den svenska kusten finns ca 700 potentiellt miljöfarliga vrak, vilka kan utgöra allvarliga miljöhot eftersom de kan innehålla stora mängder olja som förr eller senare kommer ut i den marina miljön då vraken fortsätter att rosta sönder. Idag finns det utvecklade saneringstekniker för att tömma vrak på olja, men kostnaderna för dylika operationer är mycket höga. Oftast finns det ingen ägare som kan ställas ansvarig för vraken. Istället är det sannolikt staten som i slutändan får betala för kostnaderna kring dessa vrak. För att minimera dessa kostnader är det mycket viktigt att utveckla en metod som möjliggör robusta, objektiva riskanalyser av vraken. Förutom att verifiera huruvida ett specifikt vrak utgör en potentiell miljöfara eller inte, kan riskbedömningen ligga till grund för upprättande av en inbördes prioriteringsordning avseende sanering av vraken. Kostnaderna för att sanera vraken jämförs ofta mot sannolika kostnader för ett plötsligt större utsläpp om inga åtgärder vidtas. Potentiella kostnader förknippade med långsamma, mer eller mindre kontinuerliga läckage tas vanligtvis ingen hänsyn till. Det föreslagna projektet avser att undersöka ekotoxikologiska effekter av långsamma läckage som pågått under en längre tid och därigenom bygga en plattform för framtida miljöekonomiska analyser av de socioekonomiska kostnaderna i form av förlorade ekosystemtjänster. Projektet kommer att baseras på två in-situ studier av vraken efter S/S Skytteren and S/S Westfahlen.Abstract: Along the Swedish coast there are approximately 700 potentially polluting ship wrecks, which may pose severe environmental threats as they may contain large amounts of oil that will eventually leak out into the marine environment as the wrecks break down. Today there are remediation technologies available to empty wrecks that contain oil, but the procedure is extremely costly. As there are no liable owners, the society will most likely have to pay for any costs concerning these wrecks. To minimize the socioeconomic costs related to any potential scenario of potentially polluting wrecks, it is of great importance to develop a protocol allowing for robust, objective risk assessments of the ship wrecks. Beyond providing proof of whether or not a potentially polluting wreck poses a real environmental threat, the risk assessment will allow for establishment of a relative order of priority for the wrecks regarding remediation. Traditionally the estimated cost of the potential environmental impact from the potentially polluting wrecks if no measures are taken are based on scenarios of sudden major leaks, whereas potential costs from long-term slow leakage are neglected. The proposed project aims at investigating ecotoxicological effects of long-term slow leakage and thereby provides a platform for future economic evaluations of the socioeconomic costs in terms of ecosystem service losses. The project will be based on two in-situ studies of the wrecks S/S Skytteren and S/S Westfalen.
Item type: