National Transport Library Research Database

Fullskaliga brandförsök i passagerarhytter (Large-scale fire tests in a passenger cabin)

Sponsors, duration, budget: Vinnova, Stena Rederi AB ; 2007-06-30 -- 2008-03-31 ; 4000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: I projektet fokuserades på brand i passagerarhytter och vad som händer om olika tekniska system inte fungerar som de ska, till exempel att en hyttdörr inte stängts, att hyttfönstret går sönder eller att sprinklersystemet inte aktiverar. Sådana antaganden görs normalt i en händelseträdsanalys men de praktiska konsekvenserna av dessa ”felfunktioner” har aldrig tidigare provats. Två fartygshytter och en korridor i brandteknisk klass B-15 byggdes i en brandisolerad ”fartygsöverbyggnad” av plastkomposit. En huvudfråga i projektet var hur ytterstrukturen påverkas vid brandförloppen och om utvändig brandspridning kan förhindras med ett utvändigt sprinklersystem. Totalt genomfördes fem försök där brand anlades i en av hytterna och två försök där brand genom ett hyttfönster simulerades med en strategiskt placerad balja med heptan. Om alla brandsäkerhetssystem fungerar som tänkt är brandsäkerheten mycket hög på ett passagerarfartyg. Risken för brand- och brandgasspridning utanför den fartygshytt där branden startar är låg. Om däremot inte säkerhetssystemen fungerar beror brandskyddet på inredningsmaterialens brandegenskaper. Här visar erfarenheterna från projektet att flera saker kan förbättras. Abstract: A number of large-scale fire experiments have been made in passenger cabins to evaluate the performance of a composite superstructure on a Ro-Pax vessel. Two cabins and a corridor were constructed within a section of fire insulated PVC-foam + GFRP composite decks and bulkhead. The construction and cabins were made of realistic material and furnishing. A series of experiments were made to investigate the effect of ventilation, fire detection and sprinkler systems, also for fires on the outside of the composite bulkhead. Effects of simulated fault functions in safety systems were tested and in a final test a cabin flashover fire burned for more than 30 minutes. The results show that the composite structure can withstand an uncontrolled cabin fire without critical damage, and that an outside drencher system is efficient in preventing window fires from propagating. It also shows that normal approved cabin interiors can produce a very severe fire in a short time if all safety systems malfunction.
Item type: