National Transport Library Research Database

Ruttplanering och utmattningsanalys av containerfartyg (Ship routing and fatigue analysis of container ships)

  • Ringsberg, Jonas
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova, Chalmers tekniska högskola AB, Lighthouse Maritime Competence Centre ; 2008-03-25 -- 2011-03-24 Registration number:
  • Vinnova
Subject(s): Abstract: Projektet är en del av ett större projekt. Två doktorander arbetar tillsammans i relaterade projekt. Huvudmålet med detta projekt är att arbeta med ruttplanering med avseende på utmattning för containerfartyg. Forskningsaktiviteterna fokuserar utmattningsrelaterade forskningsämnen, statistik och vågbelastning på fartygskonstruktioner. Ett av huvudmålen är att arbeta med uppskattning av utmattning i olika delar av containerfartygs konstruktion för att förstå de individuella bidragen från var och en av belastningskomponenterna till den totala utmattningsskadan. Ett typiskt containerfartyg som opererar i Nordatlanten används i studien. Den industriella nyttan är att rekommendationer för underhåll, nydesign eller ruttplanering kan ges för att utöka den tekniska livslängden på hela fartyget. Forskningen utförs i samarbete med Det Norske Veritas (DNV) i Norge. (Projektet är upptaget som ett Lighthouseprojekt inom temaområdet Cargo Ship.). En litteraturstudie om ruttplanering för fartyg i avseende på utmattning av containerfartyg har gjorts. DNVs mjukvara SESAM, som innefattar hydrodynamisk analys, finit element strukturanalys och utmattningsanalys har installerats och fungerar nu på rätt sätt. Ett antal numeriska modeller av ett containerfartyg har konstruerats och utvärderats genom inledande simuleringar. Studier baserade på ett 4400TEU containerfartyg har genomförts. Analysmetoder inom frekvens och tidsområdena har utvecklats. Skadefrekvensen i den globala modellen i frekvensområdet har undersökts och presenterats i en workshop i mars 2009.Abstract: The current research project is part of a larger project. Two PhD students are working together in related projects. The main aim of this project is to work with fatigue route planning of container ships. Research activities focus on fatigue-related research issues, statistics and wave-loads on ship structures. One of the main objectives of the project is to work with fatigue assessment of various parts of the container ship structure in order to understand the individual contributions from each of the stress components to the damage summation of total fatigue damage. A typical container ship that operates in the North Atlantic is used in the study. The industrial benefits are that recommendations for maintenance, redesign or route planning can be given in order to extend the technical service life of the entire vessel. Research is carried out in close collaboration with Det Norske Veritas (DNV) in Norway. (The project is presented as a Lighthouse relevant project in the Cargo Ship theme area. A literature study of ship routing with respect to fatigue of containership has been carried out. The DNV software SESAM which incorporates hydrodynamic analysis, FE structure analysis and fatigue analysis has been installed and is now running appropriately. A number of numerical models of a container ship have been designed and assessed by initial simulations. Studies based on a 4400TEU container ship have been carried out. Wave loads from linear and non-linear hydrodynamic codes are applied and compared. Analysis methods in frequency domain and time domain have been developed. Fatigue damage rates of the global model in the frequency domain have been screened and presented at a workshop in March, 2009.
Item type: