Abstract: Projektet är en del av Chalmers, SP Sveriges Forsknings- och Provningsanstalt, Kockums AB/Thyssen- gruppen och DNV bidrag till EU-projektet BESST, Breakthrough in European Ship and Shipbuilding Technologies. Målet med forskningen är att utvärdera lämpligheten i att använda kompositer (fiberarmerad plast) för att bygga stora strukturella komponenter till handelsfartyg. Utvärderingen kommer att bestå i värderingen av kompositens uppträdande när den utsätts för de laster och driftsförhållanden som kännetecknar marina konstruktioner. Nya metoder och modeller kommer att utvecklas för att simulera och värdera kompositmaterialens uppträdande. Resultaten kommer att användas, delvis, för att bestämma om aktuella regler för konstruktion med kompositmaterial borde uppdateras. (Projektet är upptaget som ett Lighthouseprojekt inom temaområdet Cargo Ship.)Abstract: The present project is part of the contribution of Chalmers, SP Technical Research Institute of Sweden, Kockums AB/Thyssen group and DNV to the EU-project BESST, Breakthrough in European Ship and Shipbuilding Technologies. The aim of the research is to assess the suitability of using composites (fiber reinforced plastics) for the construction of large structural components of commercial vessels. The assessment will consist on the evaluation of the composite’s performance when subjected to the loads and operating conditions proper of marine structures. New methodologies and models will be developed for simulating and evaluating the behavior of the composite materials. The findings will be used, in part, to determine if the current regulations regarding construction with composite materials should be updated. (The project is presented as a Lighthouse relevant project in the Cargo Ship theme area.)