National Transport Library Research Database

Riskkommunikation ombord på passagerarfartyg

  • Ohlsson, Kjell
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2001-11-05 -- 2002-12-15 ; 1500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Abstract: Det övergripande syftet med föreliggande projekt är att studera vilken riskinformation som bör ges till passagerare på färjor för att dessa skall agera optimalt avseende olika säkerhetsaspekter. Den information som ges om risker kan delas upp i 3 delar: 1) information om risken; 2) information om hur olyckan kan förebyggas; och 3) information om vilket agerande som skall vidtagas vid händelse av incident eller olycka samt information när en olycka sker eller omedelbart efter. Passagerare får normalt ingen säkerhetsträning ombord på passagerarfartyg. Deras förkunskaper om potentiella risker är ofta begränsade. Informationen om risker och åtgärder via skyltar eller radiomeddelanden ombord är också bristfällig. Sammanfattningsvis föreligger problem vad gäller tillgång på och tillgänglighet av information, men också problem avseende brister i förståelse av den information som presenteras. Projektet adresserar alla dessa problem utifrån ett tvärvetenskapligt riskkommunikationsperspektiv som innefattar såväl ingenjörsmässiga som kognitionsvetenskapliga komponenter. Projektet bygger dels på en litteraturgenomgång och planering av laboratorieexperiment i en första fas, dels på genomförande av experiment och validering i form av en fältstudie ombord på passagerarfärjor i samarbete med Stena Line i en andra fas. Föreliggande studie täcker endast den första fasen. Information om att passagerarna skall bege sig till samlingsstationerna vid ett eventuellt larm måste nå fram. De skyltar som anger samlingsstationerna, samt hur passagerarna skall ta sig dit måste förstås. Även annan skyltning som gäller säkerhetsinformation måste förstås av passagerarna. Den information som ges när en olycka har hänt måste nå fram till passagerarna och också förstås av dessa. I agerandeinformationen måste det tydligt framgå hur information ges om något händer, att passagerarna skall lyssna på information i högtalarna och att de skall ta sig till samlingsstationerna där det finns personal som kan ge information. Vid en eventuell olycka måste passagerarna veta hur de skall bete sig och hur de kan få ytterligare information. Denna studie har visat på brister i passagerarnas kunskaper i hur de skall agera vid en eventuell olycka. Vidare forskning krävs för att kunna ge rekommendationer om hur riskinformation skall utformas och exponeras så att passagerarnas kunskaper ökar. Studien visar också på brister i informationsgivningen ombord på de passagerarfärjor som studerats. Denna del måste också vidare studeras.
Item type: