Abstract: Fritidsbåtar använder i dag olika former av bottenfärg för att undvika beväxning på båten. Projektet utgår från att det kommer att fortsätta så i åtminstone en medellång framtid. Dessa färger innehåller olika former av beväxnings hämmande beståndsdelar Avspolning sker vanligtvis direkt vid upptagsplatsen på hösten. Ibland sker detta på en spolplatta men oftast direkt på marken. På de flesta upptagningsplatser sker idag ingen organiserad uppsamling av tvättvatten och de föroreningar som vattnet innehåller. Syftet med projektet är att ta fram ett koncept till rening av vatten från spolplattor för tvättning av fritidsbåtar på land. För att verifiera reningskonceptet som Miljösamverkan Västra Götaland tagit fram samt hitta rätt bland filtermaterial planeras fullskaleförsök i Vallda Sandös hamn hösten 2005. Projektet förväntas ge ett tydligt svar på toxiciteten av båtspolvatten samt olika filtermassors reningsförmåga. Utifrån detta kan förhoppningsvis entydiga rekommendationer ges om lämplig reningsmetod/-er för spolplattor för tvättning av fritidsbåtar på land.
Projektet har genomfört prov av reningsteknik vid Valla Sandö båthamn i Kungsbacka i samband med båtupptag hösten 2005. Proven har inneburit att filter från fyra olika leverantörer har anslutits till befintlig spolplatta och slamavskiljare på platsen. In- och utgående vatten samt slam har analyserats på innehåll av koppar, zink och Irgarol. Toxicitetstest av utgående vatten har också gjorts. Resultaten visar att behov av rening finns och att redan spolplatta och slamavskiljare har en betydande reningseffekt. Den största mängden föroreningar finns i slammet som avskiljs där. Slammet måste omhändertas som farligt avfall. En vidare granskning av resultaten ledde till bedömningen att ytterligare rening, utöver slamavskiljare och filter i vissa fall kan vara önskvärd. Därför genomfördes ett kompletterande prov med kemisk fällning, vilket gav ett gott resultat.5 Sammanfattningsvis är bedömningen att som ett resultat av detta projekt finns nu reningsteknik till rimlig kostnad tillgänglig. Hamnansvariga och tillsynsmyndigheterna, miljökontoren, bör nu arbeta för att rening införs som standard vid alla upptagningsplatser vid västkusten, utom för de allra minsta. Också sådana inlandshamnar där upptag sker av båtar som bottenmålats för kustfart bör ha samma rening. Detta är sannolikt gällande för åtminstone Göta Älv och södra Vänern. Projektet har inte studerat ostkust- och inlandshamnar eller andra hamnar där endast båtar som bottenmålats med annan färg än antifouling med beväxningshämmande substanser tas upp, och kan därför inte ge säkra rekommendationer för dessa. Det är dock sannolikt att det här är önskvärt med viss avskiljning av färgpartiklar m.m. från spolvattnet.