VTI National Transport Research Database

Den mänskliga faktorn. Hur vi skall förstå, upptäcka och bemästra (Human error in the maritime industry. How to understand, detect and cope)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2001-12-01 -- 2005-06-30 ; 1000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova
Subject(s): Online resources: Abstract: Kunskaper om Den mänskliga faktorn saknas till stor del i sjöfartssammanhang. Målet med projektet är att sprida kunskap on ”Den mänskliga faktorn”, människans villkor i ett teknikdominerat system, människans prestationsförmåga och tillkortakommanden, vår psykologiska make-up med mera och sätta detta i sammanhang med felhandlingar. Resultatet riktar sig till branschen i sin helhet men framför allt till verksamma sjömän, rederier, sjöfartsskolor, myndigheter och haveriutredare. Avsikten är att höja medvetenheten och kunskapen om ”Human error”. Sjösäkerheten kan avsevärt höjas och olyckor i avsevärd grad förhindras om sjöfarten anammar de rön och råd som rapporten innehåller. Rapporten är skriven på engelska. Resultatet av projektet har blivit en skrift som undersöker och beskriver de viktigaste faktorerna i mänskliga felhandlingar och illustrerar dem med omständigheterna kring verkliga olyckshändelser. Rapporten avslutas med rekommendationer för rekrytering, utbildning och fortbildning av sjöfolk. Den pekar även ut vikten av att hålla stressreaktioner inom acceptabla gränser, befordra teamwork och ledarskap, skapa en optimal situation för sjöfolk samt att motverka negativa trender på ett effektivt sätt. Att göra allt detta rätt är inte kostnadskrävande jämfört med andra investeringar inom branschen. Det gäller att välja sjöfolk omsorgsfullt, träna, utbilda och fortbilda dem samt understryka betydelsen av effektiva, professionella och säkerhetsmedvetna arbetslag. Abstract: Knowledge about the ”Human Factor” is largely missing in connection with shipping. The aim of the project is to spread knowledge about the Human Factor, man’s situation in a technology dominated system, man’s ability to perform and his shortcomings, out psychological make-up etc. and to make the connection to errors. The result is geared to the industry as a whole but above all to active seafarers, shipping companies, maritime educational facilities, authorities and accident investigators. The purpose is to raise consciousness and knowledge about Human error. Maritime safety can be raised considerably and accidents be avoided to a great extent if the shipping industry adopts the results of the study as described in the report. To make the report available as widely as possible, it is written in English. The result of the report is a publication which investigates and describes de most important factors of human mistakes and illustrates them with the circumstances surrounding real accidents. The report concludes with a recommendation for the recruitment, training and continued education of seafarers. It also points to the importance of keeping stress reactions within acceptable limits, encouraging teamwork and leadership, creating an optimal situation for seafarers and combatting negative trends in an effective way. Doing this correctly is not costly compared to other investments in the industry. It is all about choosing seafarers carefully, train and educate them and underlining the importance of efficient, professional and safety conscious working teams.
Item type:

Powered by Koha