National Transport Library Research Database

Rena turen – utvärdering av miljöanpassade bränslen i fritidsbåtar (Environmentally adapted fuels for pleasure boats)

  • Cerne, Olof
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2006-01-01 -- 2007-12-31 Subject(s): Online resources: Abstract: Fritidsbåtars avgasutsläpp till vatten och luft har undersökts. Tre inombords dieselmotorer och en 2-takts utombordsmotor har testats med standardbränslen och miljöanpassade bränslen. För dieselmotorerna användes standarddiesel, syntetisk diesel (GTL), rapsmetylester (RME), jetbränsle samt olika blandningar av diesel och RME. 2-taktsmotorn testades med standardbensin, alkylatbensin samt etanol (E85). För testerna med etanol krävdes en konvertering av motorn. Ekotoxikologiska tester har gjorts på kylvatten från dieselmotorer och på vatten som bubblats med avgaser från utombordsmotor. GTL gav något lägre utsläpp till luft av partiklar, kolväten, kolmonoxid och kväveoxider än vad standarddiesel gav. RME gav betydligt lägre halt partiklar och kolväten men något mer kväveoxider. Kylvatten från en inombords dieselmotor var giftigt för sebrafiskar och kräftdjur. GTL och RME gav ett kylvatten som var betydligt mindre giftigt för sebrafiskar än vad standarddiesel gav. PAH-utsläppen till vatten från dieselmotorerna var 10-20 mg per liter diesel. Utsläppen från de traditionella 2-takts utombordarna dominerar tydligt utsläppsmängderna. Standardbensin gav höga halter av miljö- och hälsofarliga ämnen, bland annat bensen, PAHer och formaldehyd. En liter bensin gav cirka 2,3 g PAH. Alkylatbensin och etanolbränslet E85 gav betydligt mindre utsläpp. Sveriges fritidsbåtar släpper uppskattningsvis ut 75 ton PAH per år. Avgasvatten från utombordare var giftigt för bakterier, alger och kräftdjur. Standardbensin var giftigast för bakterier och kräftdjur. Alkylatbensin var mindre giftig för bakterier och kräftdjur. För alger var skillnaden liten mellan standardbensin, alkylatbensin och E85. Merparten av fritidsbåtarnas förbrukning av bensin och diesel sker i kustvatten. Trots det kan det vara i sjöar och mindre vattendrag som effekterna av utsläppen är störst. Traditionella tvåtaktare används även i sjöar som utnyttjas till dricksvatten och fiske av matfisk och kräftor. Studien visar relativt stor miljöpåverkan från den traditionella 2-takts utombordare som undersökts. Resultaten indikerar att alkylatbensin ger betydligt mindre risker. E85 kan också vara ett alternativ till standardbensin. Det går utmärkt att köra en utombordare på E85, men det kräver en konvertering av motorn vilket gör att det inte är aktuellt för flertalet användare. De observerade emissionerna av aldehyder ger anledning till att studera detta närmare. Det verkar som om bensin ger mer formaldehyd än etanol, medan etanol ger mer acetaldehyd, men testerna är inte tillräckligt omfattande för att göra en fullständig bedömning. Projektet föreslår ytterligare undersökningar bland annat av kylvatten från inombordare och aldehyder i avgaser från utombordare. Abstract: The work examines alternative fuels in pleasure boat engines, their effect on engine performance as well as chemical and ecotoxicogogical characterisation of exhaust emissions to water and air. Three marine diesel engines and one outboard two stroke petrol engine were tested with standard fuels and "green" fuels. For the diesel engines GTL (synthetic diesel) and biodiesel (rapeseed methyl ester, RME) were used and for the outboard engine alkylate petrol and E85 (ethanol fuel). The outboard engine was converted for the ethanol fuel. GTL generated less particles, hydrocarbons, carbon monoxide and nitrogen oxides than standard diesel. RME generated far less particles and hydrocarbons but slightly more nitrogen oxides. Cooling water from diesel engines was toxic to zebra fish and crustaeceans. GTL and RME generated cooling water that was less toxic to zebra fish compared to standard diesel. The trafitional two stroke outboard engines are by far the dominating source of emossions from the pleasure crafts. Standard petrol generates high concentrations of harmful pollutants such as benzene, PAHs and foraldehyde. Alkylate petrol and ethanol fuel, E85, generated far less emissions. The emissions of PAHs from the Swedish pleasure boats annually amount to 50 tons or more. The report suggests further investigations including cooling water from diesel engines and aldehyde emissions. The report is written in Swedish.
Item type: