Abstract: Projektet förväntas belysa de hållbarhetsproblem vilka är förknippade med tempererade landtransporter. Aspekter som avses kartläggas är energi, miljö och ekonomi. Med resultaten antas en bättre bedömning av hållbarheten hos tempererade transporter vara möjlig. Vidare skapas ett underlag för bedömning av alternativa lösningars hållbarhet. Probleminventeringen för olika transportslag väntas ge en bättre bild av vilka effektiviseringar samt var eventuellt nya lösningar kan vara av intresse att utveckla respektive implementera. Olika transportslag och transportkedjor kommer att utgöra utgångspunkten för analysen. Vidare avses mätningar, modeller och simuleringar påvisa energiförbrukning, miljöbelastning och energieffektivitet/verkningsgrad för tempererade transporter. En inventering och jämförelse av olika energiförsörjningssystem och lastbärarlösningar vilka avses innefatta befintlig teknik med kvantifieringar av resursförbrukning och hållbarhet för ett urval av tempererade transportkedjor som omfattar olika transportavstånd. Projektet förväntas ge underlag för nya lösningar i form av: -Energikällor -Fossila bränslen (företrädelsevis diesel) -Direkt el -Solcell -Kolsyra -Alternativa drivmedel -Energiöverföring -Eldistribution i tåg och lastbil -Hybrid -Hydraulsystem -Lastbärarmaterial Samtliga analyser avses ske för både vid transporter på väg och på järnväg samt i kombinationen av de båda (intermodalt). Abstract: The aim of the study is to identify and study existing solutions in refrigerated transports and its environmental impacts. In addition, alternative solution proposals will be presented regarding energy supply and the effects from these will be analyzed and quantified. The study is presumed to demonstrate solutions for -Rail transports -Road transports -Intermodal transport The project is expected to highlight sustainability problems are associated with refrigerated land transports. Aspects referred to are: energy, environment and economy. The results are intended to improve estimations of sustainability for refrigerated transports. It also provides a basis for evaluating sustainability of alternative solutions. The problem survey for different transport modes is expected to give a better picture of which possible new solutions that can be of interest to develop and implement. Different modes of transport and logistics chains will form the starting point for analysis. In addition to measurements, models and simulations will demonstrate the environmental and energy efficiency for refrigerated transports. The project is expected to provide a basis for new solutions in terms of: -Energy sources -Fossil fuels (preferably diesel) -Electric -Solar cells -Carbonic acid -Alternative fuels -Energy transfer -Distribution of electricity within trains and trucks -Hybrid -Hydraulic systems -Load carrier materials All analyses are anticipated to be made both for both road and rail, and the combination of the two (intermodal).