Abstract: Studien är en fortsättning på arbetet med projektet ”Lotsallokering i Bottenhavets sjötrafik¬område”. Sjöfartsverket har dragit slutsatsen att arbetet med att utveckla optimeringstillämpningarna inom lotsningen bör fortsätta. Som en huvuddel i den satsningen vill verket utveckla ett samarbete med LiU/Campus Norrköping. Detta samarbete bör syfta till: • att ytterligare utveckla problemformuleringen för arbetet med olika planerings- och optimeringsmodeller för lotsningen och • att studera förutsättningarna för att utifrån den utvecklade problemformuleringen vidareutveckla och förbättra den optimeringsmodell som tagits fram av Henrik Edwards. • Ett första steg i detta arbete tas inom ramen för denna förstudie där Campus Norrköping tillämpar den modell som Henrik Edwards tagit fram, med empiri från Sydkustens TO. Arbetet skall vara inriktat på att stödja Sjöfartsverkets långsiktiga målsättningar för utvecklingsinsatser inom området: • att utvecklingsarbetet på sikt skall göra det möjligt att utvidga modellen till att också omfatta verkets transportresurser d.v.s. lotsbåtar/båtmän och helikopter och därigenom utgöra ett verktyg för strategiska analyser av verksamheten och • att en verifierad optimeringsmodell skall kunna göras användarvänlig och tillämplig i den reguljära schemaläggningen av lotsuppdrag. Inom ramen för förstudien arrangeras en studieresa för Campus Norrköping till TO Syd för att på plats studera lotsverksamheten. Tester med slumpmässigt genererad data gav intryck av att större problem skulle kunna lösas, men det tar stopp vid 4-5 dagars planeringshorisont. Den nuvarande algoritmen fokuserar för mycket på optimalitet och för lite på att få fram bra tillåtna lösningar snabbt. Förstudien visar på problemets komplexitet. Man kan gå olika vägar. Man kan fortsätta att utveckla nuvarande modell. Detta kräver mycket tid för att sätta sig in i och modellera alla aspekter av problemställningen. En annan väg att gå är ett heuristiskt angreppssätt. Då får man ett rikare modelleringsspråk med bättre möjligheter att få med fler aspekter av den verkliga problemställningen. Det ger även snabbare svar. Det behöver göras en ordentlig behovsanalys. Den bör utgå från vilka system som finns idag och hur ett eventuellt nytt planeringsverktyg skall fungera ihop med övriga system. Abstract: The study is a continuation of a previous study in a different geographical area. It continues to develop models for the allocation of pilots. The work is focused on the support of the Maritime Administration's long term goals for developing a model for the optimisation of pilot allocation which will be user friendly and possibly in the longer term applicable to the allocation of transport resources like boats and helicopters. Tests with randomely generated data gave the impression that sizable problems could be solved, but this stops at a planning horizon of 4-5 days. There is a need for further work on this model. There is more than one way to develop it. The report is written in Swedish.