VTI National Transport Research Database

Mälarsquat – Inmätning och kontroll av fartygs dynamiska rörelser och djupgående med stöd av RTK (Mälarsquat – measuring and investigation of a vessel’s dynamic movements and draught using RTK)

  • Olsson, Ulf
  • Sjöfartsverket, Statlig myndighet, 202100-0654
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2006-12-19 -- 2008-04-01 Subject(s): Online resources: Abstract: En undersökning genomfördes av ett fartygs dynamiska rörelser och djupgåendeförändringar under ett antal resor i Mälaren. Den satellitbaserade positionstekniken Nätverks-RTK möjliggör ytterst noggrann dynamisk tredimensionell positionering för fartyg under gång över stora områden. Det är av stort intresse att kunna bestämma ett fartygs dynamiska rörelser och djupgåendeförändring i realtid. Tillsammans med en noggrann avbildning av bottentopografin ger detta en relevant bild över de förväntade och uppkomna dynamiska rörelserna hos ett fartyg. Squat är förödande för ett fartyg, dels genom en djupgåendeökning som är beroende av farten i förhållande till djup under köl, dels genom att motståndet genom vattnet ökar kraftigt och därigenom ökar bränsleförbrukningen och bränslekostnaderna. Projektets primära målsättning är att ta reda på: • Fartygets djupgåendeökning i varierande farter och på olika djup • Fartygets djupgåendeökning som orsakas av slagsida under gir i varierande farter och på olika djup • Fartygets djupgåendeförändring i för och akter (trim), i varierande farter och på olika djup. • Marginal mellan fartygsskrov och farledsbotten (baserat på befintligt djupunderlag). Resultaten visar att de data som samlats in uppfyller de primära målsättningarna och noggrannhetskraven enligt projektplanen, vilket innebär att mätsystem och mätmetod har fungerat tillfredsställande. Även om det stundtals förekommit problem med positionstillgängligheten under resorna har tillräckligt mycket data kunnat samlas in för att få redundans och ge entydiga resultat. Totalt sett har uppkomna problem inte påverkat noggrannhet och resultat utan gett värdefullt underlag för hur mätmetoden kan utvecklas och användas på ett effektivare sätt. De dynamiska rörelserna för det undersökta fartyget motsvarar teorierna både vad gäller sqattendenser och trimförändring. De data som samlats in och analyserats visar entydiga resultat och är rimliga både i jämförelse med teorier och vid jämförelse mellan de olika resornas insamlade data. De variationer som finns mellan de olika resorna ligger alla inom den beräknade felbudgeten. Abstract: The project was undertaken to determine a ship’s dynamic movements and draught changes during a number of voyages in lake Mälaren. The project report is written in Swedish. Results from this project show that the methods used for measuring dynamic movements of a ship work well. Collected data show unambiguous results and reality appears to be well in line with existing theories.
Item type:

Powered by Koha