Regleringsmetoder för begränsning av sjöfartens luftutsläpp – Fokus på SOx och NOx (Regulation methods for the limitation of vessel-source air pollution – Focus on SOx and NOx)
Abstract: Sedan 1980-talet har regleringen av föroreningar från landbaserade utsläppskällor genomgått stora förändringar. Utsläpp från fartyg har i jämförelse bara varit föremål för minimala kontrollåtgärder. Trots att regler har upprättats för att reducera svavel- och kvävedioxidutsläpp från fartyg har genomslaget av dessa regler på internationell nivå varit ganska svagt. Arbetstiteln i svensk översättning på doktorsavhandlingen är ” Regleringsmetoder för begränsning av sjöfartens luftutsläpp – Fokus på SOx och NOx” Utgångspunkten för avhandlingen är skillnaden mellan reglering av luftföroreningar från landbaserade källor och sjöfart. Arbetet utförs på den juridiska institutionen.
Sammanfattning En av de centrala frågorna är att undersöka hur ett mål att minska luftföroreningar från fartyg kan uppnås. Genom att fokusera studien på regleringsmetoder, hoppas jag kunna tillföra ny kunskap om hur NOx- och SOx-utsläpp kan reduceras ytterligare. Härutöver har projektet samtidigt målsättningen att försöka identifiera hinder och möjligheter förknippade med olika regleringsmetoder. Abstract: Since the 1980s the regulation of air pollution from land-based sources has undergone significant changes. For a long time, vessel-source air pollution has only been subject to minimal pollution control requirements. Although regulations have been created in order to reduce sulphur and nitrogen dioxide emissions fro shipping, the effect of these standards at an international level has been rather weak. The working title of the doctoral thesis is “Regulation methods for the limitation of vessel-source air pollution – Focus on SOx and NOx”. A starting point for the thesis is the difference between air pollution regulation from land-based sources and shipping. The work is performed in the Department of Law.
A central concern is to explore how an objective to reduce pollution from shipping can be achieved. By focusing on the study of regulation methods, I hope to contribute with new knowledge about how emissions of SOx and NOx may further be abated. Moreover, the project aims to identify obstacles and opportunities that can be associated with the use of different regulatory approaches.