Abstract: På ett dialogmöte i Kungälv i april 2008 diskuterades förutsättningarna för vattenburen godstrafik mellan Göteborgs hamn och industrierna längsmed Göta Älv och mellan hamnen och Vänerområdet. Utgångspunkt har varit tillväxten i Göteborgs hamn och frågan hur Göta Älv kan utnyttjas som godsstråk norrut - ”det tredje benet”. Miljösekretariatet och Regionutveckling Västra Götalandsregionen avsatte extra medel för att genomföra en förstudie som fokuserar på de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för ökad godstrafik och på vilka möjligheter en ökad godstransport på älven skapar vad avser miljö- och infrastruktur. Förstudien har genomförts i nära samarbete med Vänerregionens Näringslivsråd. VNR arbetar för att stärka Vänerregionens konkurrenskraft genom att medverka till effektivare och mer uthålliga transportsystem. Studien visar att utökade transporter på Göta älv är lönsamt under förutsättning att Göta älv kan klassificeras som inland waterway. En sådan omklassning minskar kostnaderna för älvtrafiken på ett avgörande sätt. Om Sveriges regering, via EU, klassar Göta älv, Trollhätte kanal och Vänern som inlandsfarvatten och ansluter dessa till EU:s IWT-system, skapas förutsättningar för regionens aktörer, dvs. hamnarna, industrin och rederierna, att utveckla mycket billiga och miljövänliga sjötransportsystem i regionen . Detta ökar hamnarnas, industrins och regionens konkurrenskraft samtidigt som Göteborgs stads attraktionskraft som bostadsort, arbetsplats, turistort och fritidsområde stärks. Studien visar att utökad älvtrafik förutsätter broar som medger ökad trafik på älven, med andra ord att dessa broar skall understiga viss höjd eller öppnas med viss regelbundenhet. Man bör också undersöka möjligheten att ersätta broalternativ med tunnlar och andra typer av miljöanpassade förbindelser, t ex en modern älvfärja.
Kontaktinformation