Riskhanteringsbeslut inom transportsystemet: slutredovisning av forskningsprojektet TRANSAM 2007-2010 (Risk management decisions within the transport system: final report from the research project TRANSAM 2007-2010)
Abstract: Inom transportsystemet fattas dagligen otaliga beslut om att hantera risker som hotar människors liv och hälsa, ekonomiska värden eller miljön. Bland beslutsfattarna återfinns statliga och kommunala myndigheter på olika nivåer, privata företag som trafikoperatörer, bygg- och konstruktionsentreprenörer och konsultfirmor. Frågor om risk och säkerhet hanteras ofta av grupper och nätverk bestående av privata och offentliga aktörer som samverkar för att utföra och planera offentliga verksamheter. Riskbeslut i infrastruktur- och trafikplanering fattas därför ofta gemensamt av aktörer med olika mål, värderingar och prioriteringar. Skiljaktigheter i uppfattningar och erfarenheter bidrar tillsammans med organisatoriska specialiseringar och myndigheters specialiserade sektoriella ansvarsområden och beslutskompetens till hög komplexitet i beslutsprocessen. Syftet med forskningsprojektet Riskhanteringsbeslut inom transportsektorn (2007-2010), vid Centrum för forskning om offentlig sektor (CEFOS), Göteborgs universitet, har varit att bidra med ökad kunskap om beslutsfattande som sker i komplexa beslutssituationer i samverkan mellan offentliga och privata aktörer. Projektet har varit ett samhällsvetenskapligt mångdisciplinärt forskningsprojekt baserat på ämnesperspektiv från socialantropologi, statsvetenskap, offentlig förvaltning, företagsekonomi, riskforskning och kulturgeografi. Inom ramen för projektet har faktiska beslutsprocesser studerats i realtid och i de institutionella, sociala och politiska sammanhang de ingår i. Fallstudiedesign har använts för att undersöka beslutsprocesser om risker i transportsystemet. Det ena fallet som har studerats är systemisk risk i Göta Älvdalen, som innehåller två delstudier: byggandet av väg och järnväg i projektet BanaVäg i Väst (med fokus på Banverket och Vägverket) och Göta Älv som farled (med fokus på Sjöfartsverket). Det andra fallet handlar om offentliga aktörers hantering av transportrisker (väg och järnvägstrafik) på en avreglerad marknad för kollektiv transport (med fokus på Skånetrafiken). För att analysera hur beslutsfattare identifierar, bedömer och hanterar risker har flera empiriska underlag använts: policy- och planeringsdokument, rapportering i media, informantintervjuer, gruppintervjuer och inte minst deltagande observation.
Projektet har identifierat ett antal källor till komplexitet i beslutsfattande om risk. En källa till komplexitet är att riskhanteringsbeslut förutsätter avvägningar mellan en mångfald värden bl. a. människors liv och hälsa, tillväxt, kulturarv, landskap, naturmiljö, boendemiljö, och trafiksäkerhet. En annan källa till komplexitet är att en många gånger fragmenterad reglering medför att beslutsaktörerna behöver göra egna tolkningar, bedömningar och prioriteringar när de fattar beslut. Vidare finns ett viktigt kollektivt inslag i hur beslutfattande om risk sker i praktiken. Aktörer från olika områden och organisationer behöver fatta beslut tillsammans och i sin planering ta hänsyn till hur andra aktörer planerar. Hur mål skall tolkas och värden skall prioriteras förhandlas fram. I denna multidimensionella och kollektiva process spelar förutbestämda formella regler och rationalistiskt baserade riskanalysmodeller en marginell roll. Istället har beslutsfattarnas praktiska erfarenheter av att hantera tidigare beslutsproblem samt deras personliga kontakter och nätverk stor betydelse för hur risker i själva verket hanteras. Abstract: Every day decisions are made within the transport system concerning the management of risks which threatens human life and health, economic or environmental values. State and local authorities at different levels, private companies like transport operators, building and construction contractors and consultants are among the decision-makers. Issues of risk and safety are often managed by teams and networks of private and public actors working together to perform and plan public services. Decisions concerning risks in infrastructure and transport planning are therefore often shared by actors with different goals, values and priorities. Differences in views and experiences, coupled with organizational specialization and the sectoral responsibilities of the authorities add to the complexity of decision making. The purpose of this research project “Risk management decisions in the transport sector (2007-2010)” at the Center for Organizational Research (CEFOS), Göteborg University, has been to contribute to increased knowledge of decision making in complex decision situations with interaction between public and private actors. The project has been a social science interdisciplinary research project based on perspectives from social anthropology, political science, public administration, business administration, risk research and cultural geography. Within the project actual decision-making processes in real time have been studied in their institutional, social and political context. Case study design was used to examine decision-making concerning risks in the transport system. One of two cases studied was systemic risks in Göta Älvdalen, which contains two parts: the construction of road and railway in the project BanaVäg i Väst (focusing on Banverket and Swedish Road Administration) and Göta Älv as inland waterway (focusing on Swedish Maritime Administration). The second case studied was public actors handling of transport risks (road and rail traffic) in a deregulated market for public transport (with focus on Skånetrafiken). In order to analyse how policy makers identify, assess and manage risks, several empirical data was used: policy and planning documents, reporting in media, informant interviews, group interviews and, in particular, participating observations. The project has identified a number of sources of complexity in decision making about risk. One source of complexity is the fact that risk management decisions require balance between multiple values, like human life and health, economic growth, cultural heritage, landscape, nature, residential environment and traffic safety. Another source of complexity is that often fragmentary regulation leaves the decisions-makers to make their own interpretations, judgments and priorities. There is also an important collective element in decision making about risks in practice. Actors from different sectors and organizations need to cooperate and when planning the need to consider how other actors are planning. How goals are to be interpreted and values prioritized have to be negotiated. In this multi-dimensional and collective process pre-determined formal rules and rationally based models of risk analysis play a marginal role. Instead, decision-makers’ practical experiences of handling past decision problems as well as their personal contacts and networks significantly affect how risk are actually handled.