Abstract: Projektet SJÖMIL har pågått mellan februari och oktober 2009. Den här rapporten ger en överblick av den inverkan sjöfarten har på olika miljöområden. De aspekter som tas upp är luftburna utsläpp från förbränning av bunkerbränsle, oljeutsläpp, införandet av främmande arter via barlastvattnet, utsläpp av giftiga kemikalier till den marina miljön via bottenfärger och avfall, stranderosion samt skrotning av fartyg. Vidare presenteras olika styrmedel och regleringar som finns idag och som syftar till att begränsa sjöfartens miljöpåverkan, på lokal, nationell, EU- samt internationell (internationella sjöfartsorganet IMO) nivå. Även några styrmedel som är under diskussion inom EU och IMO för att begränsa emissionsutsläppen, till exempel ett handelssystem med utsläppsrätter för koldioxid, presenteras. Slutligen ges förslag på fortsatta forskningsfrågor med samhällsekonomisk relevans inom området, utifrån det material som presenterats i rapporten. De frågeställningar som är aktuella är som följer: En handbok över riktlinjer för beräkningar och värderingar av sjöfartens externa effekter, analyser av styrmedelseffekter på emissionsspridning, utformandet och konsekvenserna av ett handelsystem med utsläppsrätter för koldioxid samt koldioxiddifferentierade farledsavgifter.Abstract: This report provides an overview of the environmental impact of shipping. The environmental issues covered in this report are airborne emissions from the combustion of bunker fuel, oil spills, introduction of alien species through ballast water, discharges of toxic chemicals into the marine environment from anti-fouling systems and waste, shoreline erosion and dismantling of ships. This is followed by a presentation of various policy measures that exist today and seek to limit the environmental impact of shipping, at local, national, EU and international (International Maritime Organization, IMO) level. Furthermore, instruments that are under discussion within the EU and IMO, e.g. a maritime emission trading scheme, are presented. Finally, further research questions with socio-economic relevance are suggested based on the material presented in this report. The questions under consideration are as follows: Guidelines for the calculation and valuation of maritime externalities, analysis of policy instrument impact on the emission dispersion, the design and consequences of an emission trading scheme for carbon dioxide as well as carbon dioxide differentiated fairway dues.