National Transport Library Research Database

Betongvägar - potential för minskat slitage och minskad partikelemission (Concrete Roads - potential for reduced wear and reduced particle emission)

  • Gustafsson, Mats
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2013-04-01 -- 2016-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2013/23888
Subject(s): Abstract: Vägbeläggningar i Sverige är anpassade för att motstå slitage från dubbdäcksanvändning. Trots detta slits över 100 000 ton beläggningsmaterial bort varje säsong. En andel av slitaget utgörs av inandningsbara partiklar, som orsakar problem med luftkvaliteten i tätorter med negativa hälsoeffekter som följd. Partikelhalterna i svenska tätorter överskrider EU:s gränsvärden för inandningsbara partiklar i luften. Att minska beläggningsslitaget är därför viktigt ur såväl underhålls- som hälsoperspektiv. Betongbeläggningar har visat sig slitas långsammare än vanlig asfalt. Nyligen genomförda studier har undersökt om betong även minskar partikelemissionerna. Resultaten är tvetydiga då fältförsök och laborativa försök visar delvis olika resultat. Fältmätningar visade på minskade partikelemissioner, medan laboratorieförsöken istället visade på större partikelemissioner för betong än för asfalt. Samtidigt bekräftade laboratorieförsöken mindre slitage av betongen. Nya försök behöver klargöra dessa resultat. Repeterade noggrannare försök samt kompletterande modellförsök i mindre skala kan ge en djupare kunskap av de processer som genererar partiklar, både kvantitativt och kvalitativt, storleksmässigt och kemiskt. Denna kunskap kan bidra till utveckling av nya miljövänligare och effektivare vägbeläggningar.Abstract: Road surfaces in Sweden is adapted to resist wear from use of studded tires. Even so torn over 100 000 tons of coating material removed each season. A portion of the wear consists of inhalable particles, which causes problems with air quality in urban areas with adverse health effects. Particle levels in Swedish urban areas exceeds EU limits for respirable particles in the air. Reducing the coating wear is therefore important from both maintenance and health perspectives. Concrete coatings have proven to wear slower than normal asphalt. Recent studies have examined the concrete also reduces particulate emissions. The results are ambiguous when the field tests and laboratory tests show slightly different results. Field measurements showed reduced particulate emissions, while laboratory experiments instead showed larger particle emissions for concrete than asphalt. While confirming laboratory tests less wear of the concrete. New experiments need to clarify these results. Repeated precise experiments and additional model tests on a small scale can provide a deeper understanding of the processes that generate particles, both quantitatively and qualitatively, in terms of size and chemically. This knowledge may contribute to the development of new environmentally friendly and efficient road surfaces.
Item type: