Abstract: Syfte och mål: Målet är att demonstrera flygmotorkomponenter med motorsystem-integratörerna både i Europa och USA. GFM-Demo möjliggör ett större deltagande för Volvo Aero i Clean Sky. Syftet är att demonstrera följande: Ny lättviktsteknologi i fullskaliga motorprov, Automatiserad produktionsteknik. Förväntade effekter och resultat: De lättviktteknologier för motorstrukturer, vilken demonstreras i GFM-Demo, kan resultera i en minskad bränsleförbrukning för den globala civila flygplansflottan som årligen motsvarar utsläppen för allt flyg i svenskt luftrum. Volvo Aero agerar draglok för institut, högskolor, samt SMF i projektet. Ett kluster av SMF med erfarenhet från fordonsbranschen tar via projektet steget in i flygbranschen. GFM-demo ger förutsättning för nya civila affärer för Volvo Aero.
Planerat upplägg och genomförande: Sju delprojekt med demonstration av ny teknologi i olika typer av motor (open rotor, tvåaxlig-, treaxlig-, växlad- turbofläktmotor, samt olika typ av komponent (roterande struktur, fläktstruktur i komposit, turbinstruktur i nytt högtemperaturmaterial) genomförs. En stor del av arbetet sker inom arenorna ProduktionsTekniskt Centrum på Innovatum i Trollhättan, respektive Compraser (kompositmaterial) i Linköping. Abstract: The project will validate engine component technology in collaboration with all the major engine system integrators in Europe and in the USA. Seven sub-projects are proposed, validating technology in different engine types (open rotor, 3-shaft, 2-shaft and geared turbofan engines). Components such as rotors and structures will be validated to TRL6 through full scale engine tests. In addition demonstrators for automated manufacturing technology are suggested.