Abstract: Planerat upplägg och genomförande: Projektet möter utmaningen "Konkurrenskraftig produktion" och kommer att utveckla och tillverka det miljövänliga och kostnadseffektiva katodmaterialet Litium-järn-silikat (LFS), katoder, battericeller och kompletta batterier. Mål för projektet är därför att ha visat att batterier baserade på LFS uppfyller krav på prestanda och uppladdningsbarhet för användning till 2- och 3-hjuliga elfordon att användas för transport av personer och gods på lokal nivå.
Förväntade effekter och resultat: Projektet kommer att resultera i en anläggning för utveckling av kundanpassade prototypkatoder och tillverkning av katoder. Resultatet från projektet kommer att ligga till grund för bedömning av en investering för tillverkning av LFS i stor skala med sikte på global försäljning. Den långsiktiga effekten av projektet är att Höganäs kommun infört 2-och 3-hjuliga elfordon med batterier baserade på LFS-materal och att erfarenheterna spridits till andra kommuner genom seminarier.
Planerat upplägg och genomförande: Projektet kommer att utveckla och tillverka katodmaterial, katoder, battericeller och kompletta batterier för 2- och 3-hjuliga elfordon. Detta görs genom uppskalning av en tillverkningsprocess för katodmaterial, utveckling av katoder samt framtagande av ett helcellskoncept. Helceller kommer att tillverkas för att användas i ett batteripack med tillhörande styrsystem, som kommer att designas för 2- eller 3-hjuliga fordon. Dessa kommer sedan att utprovas i en applikation inom kommunal service. Abstract: The project addresses the challenge ´Competitive Production´ and will produce the cathode material Lithium Iron Silicate (LFS), cathodes, battery cells and complete batteries. 2- and 3-wheeled electric vehicles will be equipped with these batteries and be evaluated for local transportation. The new cathode material LFS contains no harmful metals or substances in limited supply and the total production cost for batteries including LFS are expected to be greatly reduced.