Abstract: Det övergripande målet med SATSA är stärkt samverkan mellan parterna i projektet (Vägverket, Banverket, Länsstyrelsen i Stockholms län, Regionplanekontoret, Stockholms lokaltrafik samt ett flertal kommuner i länet) samt effektivisering av transportsystemet i Stockholms län. Satsningen syftar till att inom tranpsortsystemet, på ett resultatinriktat och kostnadseffektivt sätt, samordna olika mindre projekt och åtgärder. Satsningen ska bidra till att påskynda arbetet med kartläggningar, analyser, förstudier och de ska i sin tur skapa bättre förutsättningar för genomförandet av framtida infrastruktursatsningar i Stockholmsregionen.
Ett antal samordnings-, förbättrings- och effektivitetshöjande åtgärder genomförs inom ramen för projektet vilka kan ge direkta effekter och resultat på transportsystemets kapacitet under projekttiden.
Satsningen genomförs under tre år, 2009 – 2011, och har delats upp i fyra teman vilka i sin tur består av ett eller fler arbetspaket. Projektet omfattar samtliga trafiksag samt steg 1-2 årgärder. Arbetet hålls samman av Regionplanekontoret som även ansvarar för rapporteringen och avtal med EU (genom Tillväxtverket) där SATSA är ett antaget projekt inom MÅL 2.
SATSA omfattar följande Teman och arbetspaket:
TEMA 1: Långsiktig utveckling av tillgänglighet och effektiva planeringsprocesser
1:1 Handlingsprogram för effektiv trafik
1:2 Verktyg för effektiva planeringsprocesser
TEMA 2: Tillgänglighet till bostäder och arbetsplatser
2:1 Stärkt kollektivtrafik i korridoren Stockholm-Arlanda-Uppsala
2:2 Systemstudie Nordväst
2:3 Busstrafikutredning för Stockholm Nordost
2:4 Spårväg Syd
TEMA 3: Effektiv användning av transportsystemet
3:1 Ressmart
3:2 ITS
TEMA 4: Effektiv och hållbar distribution i storstadsregioner
4:1 Effektiv transportlogistikAbstract: The overall objective of BET is stronger collaboration between the partners in the project (the Swedish Road Administration, Banverket, County Administrative Board of Stockholm, Regional Planning Office, Stockholm Transport and several municipalities in the county) and the efficiency of the transport system in Stockholm County. The initiative aims to within tranpsortsystemet, in a results-oriented and cost-effective manner, coordinating various smaller projects and actions. The investment will help to accelerate the mapping, analysis, feasibility studies and they will in turn create better conditions for the implementation of future infrastructure investments in the Stockholm region.
A number of coordination, improvement and efficiency measures implemented under the project which can produce direct effects and results of the transport capacity during the project.
The initiative is implemented over three years, 2009 - 2011, and has been divided into four themes, which in turn consists of one or more work packages. The project covers all trafiksag and steps 1-2 mixes. The work is held together by the Regional Planning Office which is also responsible for reporting and agreements with the EU (through Tillväxtverket) where BET is an assumed projects OBJECTIVES second
BET covers the following topics and work packages:
THEME 1: Long-term development of the availability and effective planning processes
1:1 Action for efficient traffic
1:2 Tools for effective planning processes
THEME 2: Accessibility of homes and workplaces
2:1 Strengthened public transport corridor Stockholm Arlanda-Uppsala
2:2 System Study Northwest
2:3 Bus Investigation of Stockholm Northeast
2:4 Tramway South
THEME 3: Effective use of the transport system
3:1 Ressmart
3:2 ITS
THEME 4: Effective and sustainable distribution in metropolitan areas
4:1 Effective transport logistics