National Transport Library Research Database

Metoder för analys av utmattning hos stål- och samverkansbroar vid nyttjande av eurokoder (Enhanced methods for estimating the residual fatigue life of exisiting steel and composite bridges)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2011-06-01 -- 2013-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2011/26990
Subject(s): Online resources: Abstract: Livslängden hos stål- och samverkansbroar bestäms i många fall av deras utmattningshållfasthet. Detta gäller såväl vid dimensionering av nya broar som vid analys av resterande livslängd hos befintliga broar. I en enkät som sammanställdes inom EU-projektet ”Sustainable Bridges” för att kartlägga forskningsbehoven som bör prioriteras av broförvaltarna tyckte hela 95% av de tillfrågade att det behövs bättre verktyg och underlag samt tydligare regler vid utmattningsdimensionering / analys av stålbroar. Området var högst prioriterat bland de 10 olika problemområden som inkluderades i enkäten. Tidigare utförda studier i Sverige inom samma problemområde visar i stort sett samma behov. Det sökta projektet avser tilläggsfinansiering för EU-projektet ”BRIFAG: Bridge Fatigue Guidance – Meeting Sustainable Design and Assessment”. BRIFAG är ett samarbetsprojekt mellan deltagare i Sverige, Tyskland, Frankrike, Tjeckien och England . Projektet som initierades av Chalmers, startades hösten 2008 och har en total budget är på ca 13,5 MSEK varav 60 % finansieras av EU genom forskningsfonden för kol och stål. Resterande 40 % skall utgöras av nationell finansiering. Chalmers totala andel utgörs av ca 3 MSEK. Projektet syftar till att ta fram bättre underlag och tydligare reglar för dimensionering och analys av stål- och samverkansbroar med avseende på utmattning. Chalmers medverkar i flera WP och är ansvarig för WP4 där riktlinjer och rekommendationer ska tas fram för noggrannare och förbättrade beräkningsmetoder för dimensionering och analys av stål- och samverkansbroar. Chalmers medverkar dessutom i WP 1, 3 och 5 som bland annat behandlar utmattningskritiska brodetaljer, brodetaljer med komplext spänningstillstånd och klassificering av brodetaljer för utmattningsberäkning. Projektet förväntas bidra med ökade kunskaper om hur befintliga broar kan nyttjas på ett effektivare sätt. Resultat från projektet behövs dels för att kunna förlänga livslängden hos befintliga broar med hjälp noggrannare analysmetoder dels för bättre dimensionering av nya broar.Abstract: The service lives of prospective and existing steel and composite bridges are invariably governed by fatigue, making thus their adequate fatigue performance essential for their competitiveness. Unfortunately, actual design rules not only are becoming outdated for the design, both in terms of the coverage of design details and applicability to modern structural analysis methods, but have also never been adapted to address maintenance issues such as inspection and repair. The aim of the proposed research is thus to provide a comprehensive guide for the fatigue design of new and maintenance of old steel bridges. Indeed, in a questionnaire prepared within the EU-project “Sustainable Bridges”, the aim of which was to identify research areas which should be prioritized from the point of view of bridge owners, "better rules for fatigue assessment and design" scored the highest priority (57/60), the point of view shared also by a number of European rail authorities. The project proposal presented here aims at obtaining complementary funding for a new research project that has been initiated by Chalmers and which has started in July 2008. ”BRIFAG: Bridge Fatigue Guidance – Meeting Sustainable Design and Assessment” is a joint European project which is partially funded by the Research Fund for Col and Steel (RFCS). The project consortium includes six partners from Sweden, Germany, Czech Republic, UK and France. The total project budget is ca 13,5 MSEK of which 60% is provided by the RFCS and the rest 40% is to be covered by national funding.
Item type: