National Transport Library Research Database

Miljöpolitik och transportsektorn - dynamiska effekter och osäkerhet i beslutsfattandet (Environmental policy and the transport sector - dynamic effects and uncertainties in policy making)

  • Jussila Hammes, Johanna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-09-15 -- 2013-06-01 ; 3000000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200803166
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Detta projekt studerar beslutsfattandet kring införandet av miljökvalitetsnormer i Sverige och åtgärder föranledda av dessa. Miljökvalitetsnormerna är av stor betydelse för transportsektorn bl a p g a bidraget till artikelhalterna lokalt från vägslitage. Deras införande har därför initierat processer på olika nivåer både inom myndigheter och olika förvaltningar men även forskning. Det vi framförallt är intresserade av att studera är om samhällsekonomiska konsekvenser ingått som en del i beslutsunderlaget och framförallt då eventuella konsekvenser för transportsektorn. Huruvida ekonomiskt underlag är en del av beslutsunderlaget för miljöpolitiska åtgärder har utforskats tidigare och att frågan åter är aktuell visar ett regeringsuppdrag om utvärdering som Statskontoret fått. Tidigare undersökningar har visat att miljöekonomiska analyser inte ingår som en naturlig del i myndigheternas arbete och att det är sällan som ekonomisk kompetens bidrar till de analyser som genomförs. Orsaken till att denna information inte tas fram och vilka konsekvenserna blir har inte undersökts tidigare. Resultat och förväntade effekter: Projektet förväntas ge en större insikt om värdet av att genomföra samhällsekonomiska konsekvensanalyser av åtgärder på miljöområdet, samt också kunskap om orsaken till att de inte används regelbundet. Resultaten kommer att presenteras på konferenser och i vetenskapliga artiklar. Resultaten kan också bli utgångspunkten för en vidareutbildning av beslutsfattare och tjänstemän kring användningen av samhällsekonomiska beslutsunderlag för utformning av styrmedel gällande luftkvalitet. Uppläggning och genomförande: Projektet innehåller två delar. I del ett genomförs en kartläggning av beslutsfattandet kring miljökvalitetnormer och vilket beslutsunderlag som använts inför olika beslut. I del två tillämpar vi ekonomiska värderingsmetoder för att undersöka hur beslutsfattare väljer i olika situationer och ur beslutsfattandet påverkas av den information som presenteras. Vi kommer att studera hur information om miljökvalitet men även kostnader för olika åtgärder samt orsäkerheter kring effekter av olika åtgärder påverkar beslutsfattandet.Abstract: Goals/targets: This project will describe the decision processes that preceded the implementation of the regulation regarding environmental quality standards for outdoor air (EQS) in Sweden and also regarding the policy measures that have resulted due to this regulation. This regulation have had an important influence on the transport sector since traffic makes large contributions to local air pollution concentrations, in particular due to the emissions of road wear particulate matter. Therefore, this regulation has initiated different kinds of activities in public agencies involved in policy making related to the transport sector, but also in research and in the introduction of new policy measures. In this project our main interest is if and to what extent socioeconomic analysis have been a part of the material used in the decision making process. Other studies have found that this type of evaluation is seldom used in the decision making process related to environmental policies but the reason for this and possible consequences have not been investigated to date. Result and effects: The project is expected to give greater insights into the value of using socioeconomic analysis of environmental policy measures, and also knowledge about why these methods are not used regularly. The result will be presented at conferences and in scientific papers. The results may also be a starting point for a course for policy makers on how to use socioeconomic analyis in the design of policy measures in the area of air quality. Planning and implementing: The project contains two parts. In part one a mapping of the decision making process that took place before the implementation of the regulation, and the material used in this process, will be undertaken. In part two we will investigate, using established economic valuation methods, how the information provided influence decisions made by policy makers in this context. In this part we will include information on environmental quality but also information about costs related to policies and uncertainties related to the expected effects of the policies.
Item type: