VTI National Transport Research Database

Sårbarhetsanalyser av vägnät - fortsättning på ett doktorandprojekt (Vulnerability analyses of road networks - continuation of a doctoral project)

Sponsors, duration, budget: Vinnova, Vägverket ; 2008-09-01 -- 2010-12-31 ; 1800000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200803184
Subject(s): Abstract: Framkomliga vägar är av största vikt för medborgarnas välfärd och för näringslivets konkurrenskraft. Vägtransportsystemet är liksom annan samhällelig infrastruktur sårbart. Hittills i projektet har det antagits att ett avbrott sker på en länk i taget. Sårbarhetsanalyserna kommer att vidareutvecklas för att beskriva konsekvenserna av att vägnätet blir oframkomligt inom ett större område. Detta är särskilt värdefullt för att studera väder- och klimatrelaterade sårbarhetshot. Vägsystemet kan också vara sårbart för avsiktliga attacker mot särskilt kritiska delar. Metodiken för att förutsäga och skydda vägnätet mot sådana antagonistiska hot kommer att utvecklas och tillämpas. Vidare kommer metodiken för samhällsekonomiska analyser av sårbarhet att utvecklas. Projektet kommer i första hand att förbättra underlaget för transportpolitiska beslut. Det gäller värdet av sårbarhetsminskande åtgärder och underlaget för avvägning mellan effektivitet och rättvisa i val mellan dessa åtgärder. Genom att beskriva sårbarhetskonsekvenserna av olika klimatscenarier kan projektet förbättra underlaget för avvägning mellan transport- och klimatpolitiska åtgärder. Projektet förväntas också ge ett bättre underlag för samhällsekonomiska bedömningar av sårbarhetsminskande investeringar och av drift- och underhållsåtgärder. Projektet kommer att leda till en doktorsavhandling och en forskarutbildad ung forskare inom sårbarhetsområdet. Tidigare utvecklade nätverksbaserade modeller för sårbarhetsanalyser kommer att vidareutvecklas och tillämpas på områdesvisa väderrelaterade avbrott i det svenska vägnätet. En spelteoretisk ansats för analys av antagonistiska hot mot vägsystemet kommer att utvecklas. För att kunna göra samhällsekonomiska beräkningar kommer metodiken för värdering av oförutsedda förseningar att utvecklas. Projektet kommer att följas av en referensgrupp med representanter från bl a Vägverket. Resultaten kommer att presenteras på nationella och internationella seminarier och konferenser och avrapporteras i form av rapporter och artiklar.Abstract: An accessible road system is very important for the citizens as well as for the industry. However, the road transport system, as other vital societal infrastructure, is highly vulnerable. So far in the project, it has been assumed that disruptions occur only on one link at a time. The vulnerability analyses will here be further developed to describe the consequences of disruptions in a wider area of the road network. This is particularly valuable when studying weather- and climate-related scenarios. The road system may also be vulnerable to intentional attacks directed towards particularly critical parts. The methodology for predicting and protecting the road network against such threats will be developed and applied. In addition, the methodology for cost-benefit analysis of counteractions will be developed. The project will primarily improve the basis for policy decisions. This includes the value of alternative measures to reduce vulnerability and to prioritise between efficiency and equity when choosing between them. By describing the consequences of different climate scenarios with respect to vulnerability, the project will improve the basis for choosing between transport and climate policy measures. The project can also be expected to give a better basis for cost-benefit analyses of investments and of operational and maintenance measures to reduce vulnerability. The project will result in a doctoral thesis and in a new young researcher specialised in the area of vulnerability.
Item type: