National Transport Library Research Database

Trängselavgifterna i Stockholm - långsiktiga effekter och överförbarhet (Congestion pricing in Stockholm - long term effects and transferability)

  • Eliasson, Jonas
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2008-12-01 -- 2012-07-01 ; 2500000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200803187
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Syftet med projektet är att besvara följande frågor om trängselskatten i Stockholm: - Vad händer med trafiken i Stockholm på längre sikt? Håller effekterna i sig? - Är erfarenheterna från Stockholm överförbara till andra städer? - Vad är effekterna utanför transportsystemet - i synnerhet effekterna på arbetsmarknad och ekonomisk tillväxt? - Är avgiftssystemet i Stockholm väl utformat, eller kunde det göras bättre? Resultat och förväntade effekter: Projektet förväntas leda till att ovanstående frågor kan besvaras med stöd av djupa analyser med högt ställda krav på vetenskaplig stringens. Avsikten är att tillgängligöra resultatet internationellt genom vetenskaplig publicering och spridning vid forskar- och branschkonferenser, internationella besök osv. Uppläggning och genomförande: Projektet består av fyra delprojekt. Trängselavgifternas medel- och långsiktiga effekter studeras i det första delprojektet genom en uppföljning av de undersökningar och mätningar som fortlöpande genomförs av Stockholms stad. För att på förhand förutspå vilka effekter trängselavgifter skulle få i en annan stad måste man tillämpa någon form av prognosmodell. Vad vi kan lära från Stockholm är hur pålitliga sådana modeller är, vilket är syftet med det andra delprojektet. I det tredje delprojektet studeras avgiftssystemets arbetsmarknadseffekter genom att göra olika variationer på en i litteraturen uppmärksammad modell. I det fjärde delprojektet avser vi att genom vidareutveckling av befintliga modeller skapa bättre verktyg för optimering av avgiftssystemetAbstract: Goals/targets: The aim of the project is to give answers to the following questions about the congestion tax in Stockholm: - What will the long term effects on the trafffic in Stockholm be? - Are there experiences in Stockholm transferable to other cities? - What are the effects outside the transport sector - in particular on labour market and on the economic growth? - Is the congestion pricing system in Stockholm well disigned? Result and effects The project is supposed to answer these questions based on profound analysises whith high scientific stringency. The aim is to make the result internationally accessible by scientific publication and dissemination at conferences, international visits etc. Planning and implementing: The project consists of four subprojects. The middle and long-term effects of congestion pricing will be studied in the first subproject by following up the analysises and measurements that are continuously carried out by the city of Stockholm. To be able to ex ante predict the effects of congestion pricing in some other city, one has to apply some transport forecasting model. What could be learnt from Stockholm is how reliable such models could be, which is to be studied in the second subproject. In the third subproject we intend to study the labour market effects by reformulating a model that has attracted much attention in the scientific litterature. In the fourth subproject we will further develop existing transport models to create better tools for optimising the pricing system.
Item type: