National Transport Library Research Database

Landbaserade godstransporters roll i en enhetlig klimatpolitik (The role of land base freight transports in a uniform climate policy)

  • Mandell, Svante
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Vinnova, Banverket ; 2009-01-01 -- 2012-12-31 ; 4070000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200803193
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Detta treårsprojekt har som mål att skapa en bättre förståelse för hur klimatpolitiska styrmedel påverkar svenska landbaserade godstransporter. Till skillnad från tidigare studier tar detta projekt sitt avstamp i de faktiska strukturer som finns inom transportsektorn. Projektet ska leda till resultat av vikt för att kunna designa en heltäckande och väl fungerande klimatpolitik som, i möjligaste mån, är kostnadseffektiv. Projektet kommer att genomföras av VTI och Örebro Universitet i nära samarbete med transportbranschen. Resultat och förväntade effekter: Projektet förväntas på kort sikt att leda till: * Att underlagen för transportpolitiska beslut kan förbättras, både tack vare en bättre förståelse kring mikrostrukturer inom den landbaserade godstransportsmarknaden och tack vare ett bättre nyttjande av den nationella godsmodellen. * Att en större förståelse skapas för hur transportsektorn kan/bör påverkas av klimatpolitiska styrmedel * Att, som en följd av föregående punkt, en mer effektiv användning av samhällets resurser uppnås, t.ex. vad gäller satsningar på infrastruktur På medellång sikt bedömer vi att resultaten kan leda till en bättre, i meningen mer effektiv och mindre kostsam, utformad klimatpolitik riktad mot godstransportsektorn. Vi förväntar oss att leverera: * Minst en vetenskaplig uppsats som på ett systematiskt sätt beskriver förhållanden i transportbranschen som är av vikt för styrmedelsutformning * Minst en, sannolikt två eller fler, uppsatser som med hjälp av nationalekonomiska modeller förklarar hur observationer vi gjort om transportbranschens funktionssätt påverkar effektiviteten / kostnadseffektiviteten av olika klimatpolitiska styrmedel med fokus på hur dessa styrmedel bör utformas * Minst en, sannolikt fler, uppsatser som, med hjälp av ekonometriska metoder, skapar en bättre förståelse för hur transportsystemet fungerar med avseende på styrmedel. * Minst en uppsats som behandlar godsmodellens möjligheter att på ett väl avvägt sätt hantera implementering av styrmedel givet de observationer vi gjort. * En syntesrapport som sammanfattar de viktigaste slutsatserna för en policypublik. Uppläggning och genomförande: Projektet inleds med en inventerande del som till stor del genomförs av doktorander vid Örebro Universitet. Med dessa inventeringar som grund genomförs senare både empiriska och teoretiska studier för att försöka förklara det vi observerat.Abstract: Goals/targets This is a three years project, which aims to providing a better understanding for how climate policy instruments influence land based goods transports. In contrast to many earlier studies in this field, this project focuses on the actual characteristics of the transport sector and effects thereof. The project shall lead to results of importance for designing a uniform, cost effective, and well-functioning climate policy. The project is a collaboration between VTI and Örebro University with close interactions with actors in the transport sector. Result and effects In the short run, the project is expected to yield: * Improved input for transport policy, both through a better understanding of the micro structures in the land based good transportation field and through improvements of the national freight model. * A better understanding of how the transportation sector may be influenced by climate policy measures. * As a consequence, a more efficient use of the society´s resources through, e.g., a less costly design of the climate policy geared towards the transport sector. The expected deliverables include: * At least one scientific paper that systematically describes circumstances in the transport sector of importance for policy design. * At least one, probably two or more, scientific papers that use economic theory to explain how our observations influence the efficiency and cost effectiveness of different climate policy measures. * At least one scientific paper dealing with the national freight models ability to model implementation of policy measures. * One report that summarizes our major findings for a policy audience. Planning and implementing The project begins by studying the relevant market. This part is mainly conducted by PhD-students at Örebro University. The results from that part builds the foundation for the following empirical and theoretical studies.
Item type: