Abstract: Syfte och mål:
I studien skattas observerad betalningsvilja baserat på svenska bilkonsumenters personbilsval. Den hedoniska prismetoden utnyttjas för att skatta den observerade betalningsviljan och detta sker både i en statiskt men också en dynamisk sökmodell. Samma bilägare tillfrågas även om deras hypotetiska betalningsvilja i en contingent-valuation-studie. Vi kommer därmed att för en och samma individ ha tillgång till dennes faktiska och hypotetiska betalningsvilja, vilket innebär mer säkerhet om de skattade värdenas återspeglar individens preferenser. Projektet innehåller innovativa metoder som ifrågasätter nuvarande svensk forskningsinriktning.
Resultat och förväntade effekter:
Fokus för projektet är skattning av monetära riskvärden baserade på individers preferenser. Värden som avspeglar individers sanna preferenser är nödvändiga för att beslutsfattare skall kunna allokera resurser där de gör mest nytta. Riskvärderna kan dock även fylla en annan viktig funktion. En möjlighet för att säkerställa samhällsekonomisk effektivitet vid närvaron av externalitetet är att använda sig av road-pricing baserat på marginalkostnadsprincipen. Ett sådant system ger kostnadsinformation till användaren samt ger incitament till ett mer resurseffektivt beteende samt ett transportsystem som utformas på ett mera miljömässigt och säkert hållbart system. För att möjliggöra road-pricing krävs dock att lagstiftare/beslutsfattare har tillgång till monetära värden för olika kostnader och intäkter som ett trafikutnyttjande ger upphov till. Forskningsresultaten är direkt implementerbara som underlag för: (i) revidering av de riskvärden inom transportsektorn som används idag, (ii) direkt i samhällsekonomiska kalkyler, och (iii) trafiksäkerhets- och miljöfrämjande åtgärder baserat på den kunskap som inhämtas om riskuppfattning och personbilsval.
Uppläggning och genomförande:
Studien genomförs baserat både på revealed- och stated-preference-ansatsen. Vi kommer därmed att använda både registerdata samt data insamlad via enkäter.Abstract: Goals/targets: The objective of this study is to estimate observed and hypothetical willingness to pay (WTP) to reduce road-mortality risk for the same individual. We employ three different methods in order to estimate WTP, where two estimate observed WTP and one estimates hypothetical WTP. In order to estimate observed WTP we employ the hedonic regression technique and a duration model on the Swedish car market. Whereas the hedonic model is estimated in a static environment, the duration model is estimated in a dynamic environment where the likelihood of changes in car ownership is taken into account. The third method that is used is the contingent valuation method, which estimates hypothetical WTP.
Result and effects: In this project we focus on estimating monetary values for reducing health risks that reflect individuals´ preferences. To secure an efficient resource allocation it is important that policy makers have information about individuals´ true preferences. The estimated monetary values can also be used for road pricing, however. One possibility to achieve both a competitive transport sector and to mitigate negative effects from traffic is to let road pricing reflect short run marginal costs (SRMC). Infrastructure charges based on SRMC internalize the external effects and thus give operators incentives to contribute to a more efficient allocation of resources. This requires monetary values of the costs and benefits that transportation causes. The results have policy relevance and can be implemented: (i) for revisions of those monetary values used today by Swedish transport authorities, (ii) in benefit-cost analysis, and (iii) for traffic safety and environmental measures based on the knowledge obtained in this project on risk perception and car choices.
Planning and implementing: The study employs the revealed as well as the stated preference approach. We will therefore use data from official Swedish registers and surveys.