National Transport Library Research Database

Kompressorkonstruktionsmetoder för NSA/Open Rotor (Compressor design methods for NSA/Open Rotor)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2012-07-01 -- 2013-06-30 ; 860000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 201001231
Subject(s): Abstract: Syfte och mål För att minska flygets utsläpp tas moderna koncept för effektiva framdrivningssystem idag fram. Bland annat så kallade Open Rotor lösningar och växlade fläktar är sådana moderna motorarkitekturer. Lösningar som kan tillgodose stabilitet blir mer konkurrensmässiga än de som kräver kostsam teknik för att lösa stabilitetsproblem. Den övergripande fråga, som behöver besvaras, är hur delprestanda tillgodoses i konstruktionen av en kompressor där kraven på vikt och verkningsgrad blir extrema. Förväntade effekter och resultat Ett koncept kommer att tas fram, som visar hur den nya metodiken förbättrar en kompressor lämplig för Open Rotor tillämpning. Detta visar upp förmågan att driva kompressorteknologin framåt. Förmågan att integrera unik konstruktionsmetodik är avgörande inom detta område. Effektiv metodik utvecklas, som kan användas i utveckling av kompressorer för jetmotorer i civila såväl som militära flygtillämpningar. Planerat upplägg och genomförande Arbetet drivs i nära samarbete med VAC där konstruktion och provning av kompressorer pågår. Validering av underliggande CFD analysmetoder på existerande kompressorer. Utprovning av effektivare surrogatmodell och optimeringsalgoritm. Införande av optimering av variabel geometri och krav på delvarvtal. Värderas som förbättring av prestanda och möjlighet till att ta bort ett stegs variabla ledskena. Jämförande verifieringsberäkning av kompressorn gentemot VITAL kompressorn. Slutverifiering som ger en förbättring av prestanda i kompressorn. Abstract: The requirements on compressors in modern engine architectures increase with respect to efficiency and specific power. In order to meet these demands stability at part speed must be designed in early in the project. In the project methods will be derived where stability at part speed can be weighed in when the design is optimized. In order to enable an expansion of the design space used in optimization more efficient methods are introduced using advanced optimization algorithms and surrogate models.
Item type: