Abstract: Syfte och mål:
Att finna lämpliga resurseffektiva lösningar samt integrering av dessa i fordon för att möjliggöra primärt:
- andel fordon i fordonsflottan som är uppkopplade ökas till 50 % till 2020
- färre antal olyckor och aktivt bidragande till Vägverkets nollvision
- ökad trafikkapacitet i befintliga strukturer med 10 % i befintlig transportinfrastruktur till 2020
Naturligtvis möjliggörs också andra mål såsom:
- nya affärsmöjligheter skapade
- förbättrad service, underhåll samt förbättrade produkter och tjänster
- ökad konkurrenskraft för svensk fordonsindustri.
Förväntade effekter och resultat:
Den övergripande målsättningen är att skapa en kostnadseffektiv plattform för trådlöst uppkopplade fordon genom att möjliggöra synergier hos kommunikationsteknologierna inom fem områden:
- åstadkommen heuristik som optimerar effektiviteten över olika informationsöverförare
- etablerade principer för antennintegration
- robusthet mot interferens mellan olika kommunikationsvägar
- skalbarhet och robusthet av det samlade systemet
- det samlade systemet verifierat
- kunskap från ovanstående integrerad med fordonsarkitektur.
Planerat upplägg och genomförande:
ETTE avser att ta fram en kostnadseffektiv plattform för kommunikationsdelarna av ett uppkopplat fordon genom att möjliggöra och använda sig av synergier hos de inblandade kommunikationsteknologierna på ett sinnrikt sätt. Följande arbetspaket planeras: Projektledning Teknologianalys Systemdesign Användningsfall Antenn-design och -utveckling Router-design och -utveckling Testbänksutveckling Antennverifikation Routerverifikation Coexistenceverifikation DisseminationAbstract: To create a cost effective platform the purpose of this project is to enable and verify synergies of the communications technologies within five areas:
- service independent of the information carrier.
- principles for antenna integration in vehicles.
- robustness towards interference between different communication paths for the current and future communication solutions.
- scalability and robustness of the combined system. Verification of the combined system.
- integration of knowledge from above with architecture.