National Transport Library Research Database

Individers ekonomiska avvägningar: Förbättrad stated-preference-metodik genom modern hjärnforskning (Individual economic choices: Improved stated preference methods by modern brain science)

  • Karlström, Anders
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2008-11-01 -- 2010-11-01 ; 1965000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200803233
Subject(s): Abstract: I detta projekt föreslår vi att utnyttja fMRI-utrustning för att studera människors beteende vid stated-preference-studier (SP). Dessa värderingsmetoder är idag en vedertagen metod för att ta fram nödvändiga värderingar, vilka spelar en mycket viktig roll i samhällsekonomiska bedömningar av olika alternativ inom det transportpolitiska området. Dessa metoder har använts för att ta fram värden på exempelvis restid, försening, intrång mm. fMRI-tekniken, å andra sidan, är en relativt ny teknisk möjlighet som nyligen kommit till användning för att studera människors beslut och valbeteende i olika experiment. I ett gemensamt projekt med KTH, VTI och KI (MRI-centrum under ledning av professor Martin Ingvar) föreslår vi att denna nya fMRI-teknik, tillsammans med kunskaper från modern hjärnforskning, ska användas för att förbättra SP-metoder och få ny kunskap om hur dessa fungerar. Vi vill bland annat studera s.k. hypotetisk bias, dvs skillnader mellan de betalningsviljor som observeras mellan faktiska och hypotetiska val. Vi vill särskilt fokusera på s.k. warm glow i detta sammanhang, dvs. betydelsen av moralisk tillfredsställelse över att säga att man är beredd att bidra till något för skattad betalningsvilja, och säkerhetskalibrering av hypotetiska val. Genom att studera människors val i hypotetiska situationer och jämföra dem med motsvarande val i reella situationer när de befinner sig i en hjärnskanner kan vi få ökad information om de neurala processer som ligger bakom möjliga skillnader i beteende. Detta är en ny typ av information som kan ge bättre värderingsmetoder. Vi föreslår också fMRI undersökningar av det stora glapp som har observerats mellan betalningsviljor som baseras på förbättringar relativt de som baseras på försämringar. Potentialen av denna nya teknik är stor, och detta projekt kan också ses som ett första steg för att utforska denna potential. För närvarande pågår ett stort projekt som syftar till att ta fram värdering för restid, vilket är gemensamt finansierat av Vägverket, Banverket och Vinnova. I en första del av detta projekt gjordes ett försök att kontrollera för hypotetisk bias (jfr Swärdh, 2008). Kunskap från det här föreslagna projektet syftar direkt till att ge ökad kunskap om hypotetisk bias, och särskilt att studera hur de redan använda metoderna kan användas för att kvantifiera och påvisa hypotetisk bias. Därvid kan detta projekt direkt ge kvalitativ och kvantitativ information att användas tillsammans med resultatet från tidsvärdesstudierna. Resultatet från forskningsprojektet kommer att presenteras på internationella vetenskapliga konferenser Projektet består av två huvuddelar som genomförs parallellt 1. fMRI experiment och studie av hypotetisk bias 2. Connectionist modellingAbstract: In this project we examine the hypothetical bias in stated preference studies, using methods from modern brain science. In SP studies, it has been empirically shown that hypothetical bias can be controlled for by certainty calibration. In this study we use fMRI-data together with recent results from neuroscience to validate and further develop this approach. The potential of this new technology and scientific exploration is large, and this project may also be seen as a first step to explore this potential. To put this project into context, note that there is a big current project to find valuation for travel time. In that project, hypothetical bias has been studied. This project aims at finding new knowledge of hypothetical bias, in particular how methodology, as used in practice, can be used to quantify and identify hypothetical bias. Hence, this project seeks quantitative and qualitative information that may be used in conjunction with the results from the value of time study. The results from the project will be presented at international research conferences, aiming for published papers.
Item type: