National Transport Library Research Database

SSPA BB GREEN (SSPA BB GREEN)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2011-11-15 -- 2014-04-30 Registration number:
  • Vinnova 201102042
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Syftet med projektet är att utveckla en farkost för passagerardrift i inre farvatten med minimal miljöpåverkan. Detta kommer att ske genom att minimera motståndet med hjälp av luftkuddeteknik samt att driva fartyget med elmotorer och batterier som energikälla. Fartyget kommer att byggas i kompositmaterial för att minimera vikten. Målet i projektet är att bygga en ca 18 m plattform och demonstrera tekniken. Förväntade effekter och resultat : Genom att utveckla den kunskapen som erhållits i tidigare projekt, bl.a. EU projektet EFFISES, kommer motståndet på farkosten att kunna minimeras ytterligare. Två olika koncept undersöks, en katamaran med luftkamrar i katamaranskroven och ett enkelskrov med en luftkammare centralt belägen. Beroende på resultatet av de planerade modellförsöken kommer ett skrov att väljas för ytterligare optimering och bli basen för plattformen som skall tagas fram. Planerat upplägg och genomförande: Arbetet på SSPA består huvudsakligen i konstruktion av farkosternas undervattendel samt modellprovning av dessa. Försök kommer att utföras i SSPA:s släpränna. Plattformen kommer sedan att byggas på ett varv inom Europa, och SSPA kommer att deltaga i provturer. I ett sista steg kommer plattformen att demonstreras i Rotterdams hamnområde Abstract: An air cushion vehicle for passenger transport will be developed with the goal of a minimum influence on the environment. The vehicle will be battery powered and built in composite material. SSPA will be responsible for the hydrodynamic design and develop two prototypes, one catamaran and one monohull. From model test results, the most promising concept will be chosen, and an 18 m platform will be built. This plat form will be demonstrated in the port of Rotterdam.
Item type: