National Transport Library Research Database

FCCF-APU Bränsleceller för kompletterande elproduktion i elbilar (Fuel cell operating on conventional fuels as Auxiliary power unit for electrical vehicles)

  • Svensson, Jan-Erik
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2011-12-15 -- 2015-05-31 Registration number:
  • Vinnova 201104107
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Batteridrivna fordon kan vara ett viktigt sätt att minska utsläppen av växthusgaser. Batteriernas begränsade kapacitet kräver dock att energi för annat än drift, särskilt för uppvärmning och luftkonditionering, tillhandahålls från en annan källa. Målet med projektet är att utveckla externa energienheter (APU) baserade på bränslecellsteknik, som kan drivas med dagens konventionella bränslen som bensin eller diesel för att undvika ytterligare hinder mot kommersialisering. För att uppnå detta mål kommer forskning att bedrivas inom systemintegration och materialutveckling. Förväntade effekter och resultat: Projektet inkluderar systemintegration och materialutveckling. I ett första steg kommer ett system att realiseras med hjälp av befintliga stackar och en metanolreformator för att lösa systemrelaterade frågor som integrationen mellan APU och bilen. Parallellt kommer nya material att utvecklas som möjliggör användningen av bensin eller diesel. Detta gäller reformatorkatalysatorer, förbättrade elektrokatalysatorer och MEA. Även beläggningar för tunna metalliska bipolära plattor kommer att utvecklas. Dessa nya material kommer att integreras i en ny systemdesign. Planerat upplägg och genomförande: Projektet ingår i det europiska samarbetsprojektet Era Net Transport (ENT). Svenska partners är Chalmers Tekniska Högskola och Sandvik Materials Technology. Abstract: Battery electrical vehicles could be an important approach to greenhouse. However, the limited capacity of the batteries requires that the energy for non-traction purposes and in particular for heating and air conditioning is provided from another source. The target of the project is to develop such an auxiliary power unit (APU) based on fuel cell technology, which can be operated using today´s conventional fuels like petrol or diesel to avoid further market obstacles. To accomplish this goal research is needed in the areas of system engineering and material development.
Item type: