Abstract: Alla svenska vägar har en stödremsa av obundet grusslitlager utanför beläggningskanten. Syftet med denna är att ge stöd åt beläggningskanten samt vara en övergång mellan innerslänt och beläggning med tillräcklig bärighet för att möjligöra för fordon att styra upp på vägen utan risk för kast.
Problemet med denna lösning är att kornstorleksfördelningen på tillgängliga material inte är optimal och materialet är för öppet avseende avrinning. Det leder till att den inte ligger kvar vid upprepad trafikering och att vatten som rinner från beläggningen troligtvis infiltrerar ner i vägkroppen i stället för att fortsätta till diket. Att stödremsematerialet försvinner har flera nackdelar, funktionen av brygga mellan slänt och beläggning försvinner vilket är ett trafiksäkerhetsproblem, vidare så hamnar gruset ofta på vägen vilket är en trafikfara framförallt för cyklar och motorcyklar. Att stödremsan är öppen innebär att vatten troligtvis tar sig in i vägkroppen (pågår ett projekt 2010 Infiltration i innerslänt och renspolning av djupdränering som kollar fukthalt i innerslänt) i stället för att rinna ner till dikesbotten och därefter transporteras bort. En alltför genomsläpplig stödremsa innebär med största sannolikhet bärighetsproblem vilket ger skador på vägkonstruktionen och som ett resultat av detta rekommenderades att åtminstone stödremsan borde vara mindre genomsläpplig för vatten (och de föroreningar det kan bära med sig).
Stödremsa och innerslänt ska inte trafikeras likväl fyller de en trafiksäkerhetsnytta genom att till viss del vara farbara. Denna funktion är inte beskriven och varierar antagligen åtskilligt på befintligt vägnät. Genom att testa olika beskrivningsmodeller för denna funktion och tillhörande oförstörande fältprovningsmetoder hittas en bättre beskrivning av funktionen vilket möjliggör dimensionering och optimering av materialval och utförande.
Syfte: Att hitta en beskrivningsmodell av stödremsan/innersläntens bärförmåga samt tillhörande oförstörande fältprovningsmetoder för att prova densamma.
Förväntat resultat: Att finna en beskrivningsmodell som möjliggör dimensionering och optimering av materialval och utförande. Resultatet innebär att Trafikverket kan spara stora summor.Abstract: All Swedish roads have a support strip of unbound gravel wearing course outside pavement edge. The purpose of this is to support the pavement edge and be a transition between the inner slope and pavement with sufficient buoyancy so as to allow the vehicle to steer on the road without fear of caste. The problem with this solution is that the grain size distribution of the available material is not optimal and the material is too open for drainage. It means that it remains on repeated traffic and water runoff from the surface probably infiltrate into the road structure rather than continuing to ditch. The disappearance of the support strip material has several disadvantages, the function of bridging between the slope and the pavement is lost, which is a road safety problem, further so often end up the gravel on the road which is a traffic hazard especially for bicycles and motorcycles. To support the strip is open means that the water probably enters the road structure (a project is underway in 2010 Infiltration of the inner slope and flushing of deep drainage that checks the moisture content in the inner slope) instead of running down to the ditch bottom and then transported away. An excessively permeable support strip is most likely bearing capacity problems resulting in damage to the road construction and as a result, it was recommended that at least support the strip should be less permeable to water (and the pollutants it can carry). Support strip and the inner slope should not be served well fill the one road safety benefits by partially be navigable. This function is not documented and probably varies a good deal on the existing road network. By testing different description models for this function and associated non-destructive field testing methods to find a better description of the function which enables the design and optimization of materials and workmanship. Purpose: Finding a descriptive model of the support strip / innerslope resistance, and associated non-destructive field testing methods to try it. Expected result: Finding a descriptive model that enables the design and optimization of materials and workmanship. The result means that the Swedish Transport Administration can save large sums.