Abstract: Målsättningen är att testa om åtgärden 2-1 vägar är en kostnadseffektiv lösning för ökad trafiksäkerhet och tillgänglighet för oskyddade trafikanter.
Åtgärden består av att utforma ett antal vägar på landsbygden med 1 körfält för bilar och 2 cykelfält för cyklister, en på varje sida av vägen. Dessutom krävs det sannolikt en hastighetssänkning.
Förslag på undersökningar följer men man kan tänka på:
- uppföljning trygghet/säkerhet och tillgänglighet för cyklister och bilister (genom enkät)
- uppföljning av antal oskyddade trafikanter som använde vägen före och efter åtgärd
- uppföljning säkerhet: hastighetsmätningar före och efter.
Den här utformningen tillämpas redan i Nederländerna och Danmark och vi vill ta reda på befintliga testrapporter i dessa länder.Abstract: Goal is to test a new layout för rural roads in Skåne on its consequences för traffic safety and availability, most of all for cyclists. Certain rural roads (depending on their function and temporary layout) will be redesigned to roads with 'a driving strip' in the middle of the carriageway and on each side an 'edge strip' that is wide enough for cyclists to use. In certain cases a reduction of maximum speed is necessary.
This design is tested in the Netherlands and in Denmark and we will take notice of the reports describing the effects.